-
Werkwoorden vervoegen in de tegenwoordige tijd
Je bekijkt een filmpje waarin het vervoegen van werkwoorden in de tegenwoordige tijd uitgelegd wordt. Tussendoor beantwoord je vragen over het filmpje.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Objectief en subjectief taalgebruik: Oefenen - Campus Nederlands 3
Digitale oefening bij een instructievideo over objectief en subjectief taalgebruik:
- connotatie en denotatie;
- hyperbool en understatement;
- eufemisme en dysfemisme.
De leerlingen bedenken op basis van een uitlegvideo eigen voorbeelden waarmee ze de …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Zinsontleding: Oefeningenreeks
Ga op zoek naar de hotspots en los de verschillende oefeningen op. Er zijn onder andere oefeningen op het betrekkelijk voornaamwoord, zinsontleding, verwijswoorden, tekstelementen,...
Interactieve oefeningLeerkracht -
Onthoudkaart schoonschrift - Sierlijk en Vlot 2
Kaart met hoofdletters, schrijfletters en leestekens tussen de schrijflijnen.
Beeld (6)Leerkracht -
'Een' of 'en': Hulpkaart
Hebben je leerlingen soms nog moeite met het schrijven van de woorden en en een?
Deze kaart kan hulp bieden.Een eend schrijf je met een lange ee, Gwen en Ken schrijf je met een enkele e.
Beeld (26)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Veilig Leren Lezen - kern 4: Verhaal van de week
Oefen met dit verhaal van de week de woorden uit kern 4 van Veilig Leren Lezen.
Beeld (13)Leerkracht, Ander -
Katten- en apenregel: Spellen van woorden
Drie affiches:
- verenkelen (woorden als apen);
- verdubbelen (woorden als katten);
- andere woorden (geen katten of apen).
Beeld (40)Leerkracht -
Waarom lezen we ...: Tegeltjeswijsheid
Een tegel met een citaat van Nelson Mandela.
Beeld (4)Leerkracht -
P en b: Wandplaat
Tekeningen die hulp kunnen bieden om de letters b en p beter te onderscheiden.
BeeldLeerkracht -
Taalklaver: Korte en lange klanken
Via een klavertje vier worden de woorden met lange en korte klanken verdeeld in één van de volgende vier groepen:
- korte klank - geen verdubbeling van de medeklinker,
- korte klank - verdubbeling van de medeklinker (dubbelzetter), …
Beeld (8)Pedagogisch begeleider -
Hardopdenkstrategieën bij begrijpend lezen
Voor leerlingen is het erg ondersteunend als een goede begrijpend lezer laat zien hoe hij tot begrip van een tekst komt. Hiervoor zijn verschillende strategieën beschikbaar. Deze hulpkaart helpt daarbij.
Zet om te beginnen steeds …
Beeld (10)Leerkracht, Directie, … -
Spellinggeweten en spellingbewustzijn bevorderen
Bij een auditief woorddictee doorlopen de leerlingen de stappen van het kaartje. Tot slot laat de leerkracht meteen na het opschrijven van het woord het woord zien op het bord of digibord. Leerlingen zetten een krul als ze het woord goed hebben …
Beeld (16)Leerkracht, Directie, …