-
Vlaanderenleestdag: Leeskit met tips om lezen extra aandacht te geven
In de leeskit van de Vlaanderenleestdag vind je concrete tips om lezen extra aandacht te geven en zo iedereen mee te trekken in onverwachte leesmomenten. Deze tips kunnen gebruikt worden op Vlaanderenleestdag maar ook het hele schooljaar door.
Downloadbaar lesmateriaal -
Poëzieroute door het Museum voor Schone Kunsten
De poëzieroute is een parcours langs tien werken uit het MSK, samengebracht met tien gedichten van bekende Vlaamse en Nederlandse schrijvers.
Al spelend met taal en beeld leer je met de klas meer over poëzie, over kunst en over de collectie …Downloadbaar lesmateriaal -
Differentiatie- en verrijkingsmateriaal voor hoogbegaafden: Overzicht
Een tabel met materialen en methodes van uitgeverijen die kunnen gebruikt worden bij differentiatie en verrijking voor cognitief sterke leerlingen.
Er wordt vermeld voor welk vak en in welk leerjaar ze bruikbaar zijn.
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Wie zoekt, die vindt, die schrijft: Lesidee
Met plattegrond en foto's gaan de leerlingen op zoek naar het onroerend erfgoed in de buurt. Ze zien, ontdekken, stellen vragen. Achteraf schrijven ze een informatieve tekst voor hun leeftijdsgenoten.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Wat is kunst? Dat is kunst!: Lesidee
Leerlingen gaan op zoek naar de eigenschappen van onroerend erfgoed via foto's. Ze leren fotografische technieken te gebruiken en oefenen hun muzische vaardigheden.
Downloadbaar lesmateriaal (8) -
Religieuze gebouwen, van binnen en buiten: Lesidee
Religieuze gebouwen zijn opgetrokken in verschillende perioden en bouwstijlen. De leerlingen ontdekken de verschillen in architectuur en interieur a.d.h.v. een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Personaliseer een gebouw: Lesidee
Antropomorfisme is het toekennen van menselijke eigenschappen aan niet-menselijke wezens of dingen. Net dat gebruiken de leerlingen om bouwkundig erfgoed te observeren en beschrijven. Erfgoed heeft immers ook een emotionele kant.
Downloadbaar lesmateriaal -
Op visite: Lesfiche
Wie woont of werkt er vandaag in een monument of waardevol gebouw? Zijn zij trots op hun monument? Zijn er verhalen hierover te rapen? De leerlingen ontdekken wat het betekent om een bewoner of gebruik te zijn van een waardevol of beschermd …
Downloadbaar lesmateriaal -
Op den buiten: Lesfiche
De klas verkent het landschap rond de school. Welke elementen bepalen een landschap? Denk aan de geografische, landbouwkundige, culturele en andere geschiedenis ervan. Je kan foto's en kaarten gebruiken in de klas of op excursie gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Monumenten in verval, verval in monumenten: Lesfiche
Via een (fictieve) brief van de burgemeester krijgt de klas de vraag om het erfgoed in de schoolomgeving te onderzoeken.
Welke elementen (binnen of buiten) hebben schade geleden en moeten hersteld of gerestaureerd worden? De leerlingen stellen een …
Downloadbaar lesmateriaal -
Botsende belangen: Lesidee
Lesidee Botsende belangen rond het thema Ontdek onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
In een stellingenspel praten leerlingen over onroerend erfgoedzorg en denken ze na over de maatschappelijke keuzes die hierbinnen gemaakt worden. Bij het …
Downloadbaar lesmateriaal -
Alledaagse voorwerpen: Lesidee
Lesidee Alledaagse voorwerpen rond het thema Ontdek onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
De leerlingen stellen vast hoeveel vragen een doodgewoon object kan oproepen. Ze zien het belang in van de context waarin een archeologisch voorwerp wordt …
Downloadbaar lesmateriaal