-
Breng de Romeinse Keizers tot leven
Artikel over de kansen om hedendaagse technologie te verbinden met het verleden. Hoe kunnen we jongeren bewust maken van zowel de kansen als de risico's van dergelijke technologieën? In dit lesmateriaal kruip je in de huid van figuren als …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Wordle voor Klassieke Talen: Educatief spel
Verrijk uw lessen met Latijnse Wordle, een kleine alternatieve twist op een educatief spel voor leerlingen en docenten. Ontdek dagelijks nieuwe Latijnse woorden, personaliseer uw 'woord van de dag' en leer zo al spelend bij.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Odd One Out: Google Arts & Culture Experiments
In deze interactieve oefening zoek je de afbeelding die gegenereerd is door AI.
Tussen de kunstwerken zit een afbeelding verborgen die door AI gegeneerd is. Vind de vreemde eend in de bijt in een race tegen de klok. Je hebt 4 kansen voordat het …Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Willem van Moerbeke. Middeleeuwse kenner van Antieke Wijsheid - Pegasus novus 3
Artikel over Willem van Moerbeke, vertaler van Grieks filosofische en wetenschappelijke teksten uit de oudheid. Archimedes, Galenus, Proclus en vooral Aristoteles had hij overgezet naar het Latijn, de academische taal van de toenmalige geleerden …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Beeldende vorming Broklede: Inspiratie en voorbeeldlessen
Op deze website vind je leuke lesideeën voor beeldende vorming met inspiratie, voorbeeldlessen en werkjes van leerlingen. Een greep uit het aanbod:
- zelf een etui maken met bijpassend lettertype;
- een portret tekenen;
- een opdracht rond …
Website (4)School/onderwijs -
Trappen van vergelijking: Quiz - Pegasus novus 3
Met deze quiz oefen je rond de trappen van vergelijking.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Breng Tacitus tot leven met AI
Artikel over een project rond AI-technologie, een samenwerking tussen de UGent en het Sint-Lievenscollege, waar een brug werd geslagen tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: klassieke talen en programmeertalen. In dit project kan je je kennis van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
GameMeester: Educatieve spelletjes
Op de website van GameMeester vind je volgende spelletjes:
- muisvaardigheden oefenen;
- app om Latijnse verbuigingen te oefenen;
- app om spelling te oefenen;
- app rond letterherkenning;
- ...
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Hannibal, de schrik uit Afrika: Fake news? - Pegasus novus 3
Artikel over de geloofwaardigheid van de Romeinse verslaggeving na hun overwinning bij Carthago.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
AI in de klas: Waarom en hoe?
Artikel over hoe en waarom je AI kan inzetten in de klas. Je ontdekt enkele concrete ideeën om AI te betrekken in taalvakken, in kunst en in de ruimere maatschappij. Zo kan dit als inspiratie dienen voor het opzetten van vakoverschrijdende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Scholieren: Videoplatform
Op dit videoplatform vind je instructiefilmpjes over veel onderwerpen uit diverse schoolvakken zoals wiskunde, economie, Latijn, natuurkunde, aardrijkskunde ...
Website