Onderwijsonderzoek als ondersteuning
Onderzoek versterkt je klaspraktijk. De resultaten over de onderwijspraktijk vormen voor jou als onderwijsprofessional een bron voor professionalisering, innovatie en nieuwe inzichten. Zo kom je meer toe aan evidence informed werken. Ook voor de interne kwaliteitszorg van je school kan (praktijkgericht) onderzoek je helpen om de onderwijskwaliteit op peil te houden en waar nodig te innoveren.
Leraar Tim wil meer wetenschappelijk onderzoek vertaald zien naar de klasvloer. 'Leraren moeten onderzoekende professionals zijn, géén professionele onderzoekers', stelt docent Jan Vanhoof (UA) vast. Voor Klasse gingen de twee heren in gesprek.
Brug maken tussen onderzoek en onderwijs
Deel je onderzoek razendsnel met duizenden leraren via KlasCement. Leraren en andere onderwijsprofessionals kunnen je onderzoek gebruiken om hun dagelijkse praktijk te onderbouwen en zo ons onderwijs nog sterker te maken.
Op zoek naar partners, leerlingen, leraren en respondenten voor je vragenlijst? Of heb je deelnemers nodig voor een cocreatief onderzoeksproject? Bereik testers, kandidaten voor je interventiestudie, leden voor je klankbordgroep, focusgroep of mensen om te interviewen via het favoriete leermiddelennetwerk van heel wat leraren. Voeg je oproep toe op KlasCement.
Op deze pagina kom je te weten hoe je je onderzoek of oproep in enkele klikken toevoegt aan ons netwerk.
Geprikkeld? Kom meer te weten over actuele en voorbije studiedagen en seminaries over onderwijsonderzoek: programma, praktische informatie, presentaties en documenten. Hieronder kan je je laten inspireren door relevant lesmateriaal, gedeeld voor jouw collega's of organisaties. Of leer “school ❤ onderzoek" kennen. Dit initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) wil via onderzoek jouw klaspraktijk ondersteunen.
Zoek je nog naar betrouwbare informatie voor je dagelijkse onderwijspraktijk? Surf naar de speciale onderzoekspagina's van het Departement Onderwijs en Vorming. Hoe is het trouwens in Nederland gesteld? Verdiep je in de website van Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
-
Start-Wijs: How do you keep (your) starting teachers on board?
The teacher shortage and the outflow of starting teachers poses a major challenge. Various short and long(er) term actions are taken or planned. To what extent do these really meet the needs of novice teachers? And what are the reasons why …
Translated by
Article (4) -
Scientific follow-up of professionalization trajectories to strengthen leadership for recovery and resilience: Education research
The aim of this research is to map the preconditions, processes and effects of the professionalization initiatives set up in order to formulate recommendations for the professional continuum of school leaders and to provide insight into good …
Translated by
Article -
Nature involvement among young people in secondary education: Scientific report and survey
On behalf of Duurzaam Educatiepunt, UAntwerp examined the scientific literature on nature involvement in secondary education. The report takes a closer look at the barriers and levers to get young people more involved in nature. An additional …
Translated by
Article -
Wise lessons for developing, choosing and using teaching materials in compulsory education
How do you choose a teaching method as a teacher, specialist group or school team? What do you take into account when developing a learning resource? How do you use the textbook in a thoughtful way in your classroom practice? There is little …
Translated by
Article -
Building blocks for effective language programmes: Practical guide for language support in nursery, primary and secondary education
The manual is a practical guideline for researching language integration processes. It provides a practical guide to language support.
This guide describes six building blocks that help you stimulate language development and support students …
Translated by
Article (18) -
Making learning outcomes visible through the use of dashboards
At the end of 2019, Toll-net and Gito Overijse developed a plan for a dashboard tool. This tool is a kind of graphical report (progress report) that shows the main performance indicators relevant to a particular course/training in one …
Translated by
Article -
Behavioral problems. New challenges for teachers after the introduction of the M-decree.
This bachelor's thesis examines how teachers can deal with students who exhibit serious behavioral problems. In this context, a website has been developed with all kinds of practical methods and tips for teachers and supervisors. A small step in …
Translated by
Article (11) -
Switching wonderfully between welfare and education: practice-oriented research via design research
Presentation of a session at the School-heart-research study day of February 14, 2019.
Theme diversity, inclusion and foreign language newcomers
A good referral and cooperation between education and welfare is crucial for the care process to run …
Translated by
Article -
Evaluation policy in schools
As part of the inspiration day of the VLOR (A heart for research), Joke Ysenbaert and Koen Mattheeuws of the Center for Diversity and Learning gave a lecture about the evaluation policy in schools.
The lecture is made up of research findings (Joke) …
Translated by
Article (3) -
Monkey tail years: The digital environment of children and young people
The Apetaart jaar survey is a biennial survey by Mediaraven, Mediawijs and the imec-MICT research group of Ghent University.
The research consists of two surveys about the digital environment of children (6-12 years) in primary school and among young …
Translated by
Article