Onderwijsonderzoek als ondersteuning
Onderzoek versterkt je klaspraktijk. De resultaten over de onderwijspraktijk vormen voor jou als onderwijsprofessional een bron voor professionalisering, innovatie en nieuwe inzichten. Zo kom je meer toe aan evidence informed werken. Ook voor de interne kwaliteitszorg van je school kan (praktijkgericht) onderzoek je helpen om de onderwijskwaliteit op peil te houden en waar nodig te innoveren.
Leraar Tim wil meer wetenschappelijk onderzoek vertaald zien naar de klasvloer. 'Leraren moeten onderzoekende professionals zijn, géén professionele onderzoekers', stelt docent Jan Vanhoof (UA) vast. Voor Klasse gingen de twee heren in gesprek.
Brug maken tussen onderzoek en onderwijs
Deel je onderzoek razendsnel met duizenden leraren via KlasCement. Leraren en andere onderwijsprofessionals kunnen je onderzoek gebruiken om hun dagelijkse praktijk te onderbouwen en zo ons onderwijs nog sterker te maken.
Op zoek naar partners, leerlingen, leraren en respondenten voor je vragenlijst? Of heb je deelnemers nodig voor een cocreatief onderzoeksproject? Bereik testers, kandidaten voor je interventiestudie, leden voor je klankbordgroep, focusgroep of mensen om te interviewen via het favoriete leermiddelennetwerk van heel wat leraren. Voeg je oproep toe op KlasCement.
Op deze pagina kom je te weten hoe je je onderzoek of oproep in enkele klikken toevoegt aan ons netwerk.
Geprikkeld? Kom meer te weten over actuele en voorbije studiedagen en seminaries over onderwijsonderzoek: programma, praktische informatie, presentaties en documenten. Hieronder kan je je laten inspireren door relevant lesmateriaal, gedeeld voor jouw collega's of organisaties. Of leer “school ❤ onderzoek" kennen. Dit initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) wil via onderzoek jouw klaspraktijk ondersteunen.
Zoek je nog naar betrouwbare informatie voor je dagelijkse onderwijspraktijk? Surf naar de speciale onderzoekspagina's van het Departement Onderwijs en Vorming. Hoe is het trouwens in Nederland gesteld? Verdiep je in de website van Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
Start-Wijs: Hoe houd je (jouw) startende leerkrachten aan boord?
Het leerkrachtentekort en de uitstroom van startende leerkrachten vormt een stevige uitdaging. Er worden verschillende acties op korte en lange(re) termijn genomen of gepland. In welke mate sluiten deze werkelijk aan bij de behoeften van …
Artikel (4) -
Karen Van de Cruys over feedback
Als docent Russisch merkte Karen Van de Cruys op dat feedback een enorme boost gaf aan het leerproces van haar studenten, waarna ze besloot zich te verdiepen in dit aspect van lesgeven. Vervolgens werd ze leerkracht Nederlands en Engels en …
ArtikelLeerkracht -
Leerresultaten zichtbaar maken door het gebruik van dashboards
Eind 2019 ontwikkelden Toll-net en Gito Overijse een plan voor een dashboardtool. Deze tool is een soort grafisch rapport (voortgangsverslag) dat de belangrijkste prestatie-indicatoren die relevant zijn voor een bepaalde cursus/opleiding in …
Artikel -
Inventariseren en analyseren van onderzoek en beleidsadviezen Nederlands als tweede taal: Onderzoek
In opdracht van de Taalunie voerden het CTO en ITTA samen een onderzoek uit om de trends en hiaten in onderzoek en beleidsteksten over NT2 taalverwervingsonderwijs van de afgelopen 15 jaar te vinden.
Artikel -
SURF: Kennisdossier digitaal toetsen
Digitaal toetsen spaart niet alleen papier en nakijktijd bij examineren, maar biedt ook mogelijkheden om het onderwijs meer persoonlijk en op maat aan te bieden. Snelle analyse van de uitkomsten van (tussen)toetsen maakt het mogelijk studenten …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
'Gespreid leren' en 'jezelf testen' in handboeken van lerarenopleidingen
Dit (Engelstalig) wetenschappelijk artikel beschrijft:
- twee effectieve leerstrategieën: 'distributed practice' (gespreid leren) en 'retrieval practice' (actief proberen herinneren);
- hoe je ze in de klas kan inzetten;
- waarom het belangrijk is …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
De geneugten en uitdagingen van interdisciplinair werken: een verhaal over sociale wetenschappen en
Dit is een beschrijving van het Europese project ENLIVEN (Stimuleren van levenslang leren voor een inclusief en levendig Europa), dat twee wetenschappelijke disciplines omvat: sociale wetenschappen en informatica. Het is een door Horizon 2020 …
Vertaald door
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Heerlijk Helder in de Zorg
Duidelijke communicatie is ontzettend belangrijk als het over gezondheid gaat. Vier op de tien Vlamingen zijn namelijk beperkt gezondheidsvaardig en vinden het moeilijk om alles over hun ziekte, hun medicijnen of hun zorg te begrijpen. Ouderen of …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Beroepsgericht voorbereid op het beroepsgericht onderwijs?
"In het beroepsgericht onderwijs zitten veel leerlingen die problemen hebben met taal en lezen. Worden leraren-in-opleiding voldoende voorbereid om hiermee om te gaan? Dat onderzochten het Instituut voor Taalonderwijs en Taalonderzoek Amsterdam …
ArtikelAndere functie -
Nederlands in het Beroepsgericht Onderwijs: Eindrapport
'In het beroepsgericht onderwijs zitten veel leerlingen die problemen hebben met taal en lezen. Worden leraren-in-opleiding voldoende voorbereid om hiermee om te gaan? Dat onderzochten het Instituut voor Taalonderwijs en Taalonderzoek Amsterdam …
ArtikelAndere functie