Onderwijsonderzoek als ondersteuning
Onderzoek versterkt je klaspraktijk. De resultaten over de onderwijspraktijk vormen voor jou als onderwijsprofessional een bron voor professionalisering, innovatie en nieuwe inzichten. Zo kom je meer toe aan evidence informed werken. Ook voor de interne kwaliteitszorg van je school kan (praktijkgericht) onderzoek je helpen om de onderwijskwaliteit op peil te houden en waar nodig te innoveren.
Leraar Tim wil meer wetenschappelijk onderzoek vertaald zien naar de klasvloer. 'Leraren moeten onderzoekende professionals zijn, géén professionele onderzoekers', stelt docent Jan Vanhoof (UA) vast. Voor Klasse gingen de twee heren in gesprek.
Brug maken tussen onderzoek en onderwijs
Deel je onderzoek razendsnel met duizenden leraren via KlasCement. Leraren en andere onderwijsprofessionals kunnen je onderzoek gebruiken om hun dagelijkse praktijk te onderbouwen en zo ons onderwijs nog sterker te maken.
Op zoek naar partners, leerlingen, leraren en respondenten voor je vragenlijst? Of heb je deelnemers nodig voor een cocreatief onderzoeksproject? Bereik testers, kandidaten voor je interventiestudie, leden voor je klankbordgroep, focusgroep of mensen om te interviewen via het favoriete leermiddelennetwerk van heel wat leraren. Voeg je oproep toe op KlasCement.
Op deze pagina kom je te weten hoe je je onderzoek of oproep in enkele klikken toevoegt aan ons netwerk.
Geprikkeld? Kom meer te weten over actuele en voorbije studiedagen en seminaries over onderwijsonderzoek: programma, praktische informatie, presentaties en documenten. Hieronder kan je je laten inspireren door relevant lesmateriaal, gedeeld voor jouw collega's of organisaties. Of leer “school ❤ onderzoek" kennen. Dit initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) wil via onderzoek jouw klaspraktijk ondersteunen.
Zoek je nog naar betrouwbare informatie voor je dagelijkse onderwijspraktijk? Surf naar de speciale onderzoekspagina's van het Departement Onderwijs en Vorming. Hoe is het trouwens in Nederland gesteld? Verdiep je in de website van Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
-
Hearing impaired in primary school, what now?
When parents report that their child has a hearing loss, many teachers are left in the dark. Teachers then want to know how to deal with the disability in the classroom, at school or when going out.
In this thesis, Sandra provides teachers with tools …
Translated by
ArticleTeacher, Schoolboard, … -
Initial guidance: Tips
Each school provides initial guidance for starting teachers to provide them with maximum support in their first steps in education or a first job in a school. How do you deal with questions or assignments that you receive during your initial …
Translated by
Article (5)Teacher -
Dealing with differences in the classroom
Do you want to ensure that all students receive the right guidance and are optimally challenged?
Research has revealed a number of practices and competencies that are successful in dealing with differences in the classroom:
Discover them in the …
Translated by
Article (4)Teacher, Learning mentor -
Four points for attention when using learning technology
In this article, author Tim Surma describes in four points what you should think about if you want to use learning technology efficiently. It is not a total solution for situations in which a lot of class time is lost, such as during the corona …
Translated by
Article (3)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Children and adolescents with autism: What works?
Which guidance helps young people with autism? Which therapies, interventions and programs have positive effects?
Autism spectrum disorders (ASD) cannot be cured. There are, however, different ways to help the child, the parents and the family of …
Translated by
Article (6)Teacher, Learning mentor -
Monkey tail years: The digital environment of children and young people
The Apetaart jaar survey is a biennial survey by Mediaraven, Mediawijs and the imec-MICT research group of Ghent University.
The research consists of two surveys about the digital environment of children (6-12 years) in primary school and among young …
Translated by
Article