Onderwijsonderzoek als ondersteuning
Onderzoek versterkt je klaspraktijk. De resultaten over de onderwijspraktijk vormen voor jou als onderwijsprofessional een bron voor professionalisering, innovatie en nieuwe inzichten. Zo kom je meer toe aan evidence informed werken. Ook voor de interne kwaliteitszorg van je school kan (praktijkgericht) onderzoek je helpen om de onderwijskwaliteit op peil te houden en waar nodig te innoveren.
Leraar Tim wil meer wetenschappelijk onderzoek vertaald zien naar de klasvloer. 'Leraren moeten onderzoekende professionals zijn, géén professionele onderzoekers', stelt docent Jan Vanhoof (UA) vast. Voor Klasse gingen de twee heren in gesprek.
Brug maken tussen onderzoek en onderwijs
Deel je onderzoek razendsnel met duizenden leraren via KlasCement. Leraren en andere onderwijsprofessionals kunnen je onderzoek gebruiken om hun dagelijkse praktijk te onderbouwen en zo ons onderwijs nog sterker te maken.
Op zoek naar partners, leerlingen, leraren en respondenten voor je vragenlijst? Of heb je deelnemers nodig voor een cocreatief onderzoeksproject? Bereik testers, kandidaten voor je interventiestudie, leden voor je klankbordgroep, focusgroep of mensen om te interviewen via het favoriete leermiddelennetwerk van heel wat leraren. Voeg je oproep toe op KlasCement.
Op deze pagina kom je te weten hoe je je onderzoek of oproep in enkele klikken toevoegt aan ons netwerk.
Geprikkeld? Kom meer te weten over actuele en voorbije studiedagen en seminaries over onderwijsonderzoek: programma, praktische informatie, presentaties en documenten. Hieronder kan je je laten inspireren door relevant lesmateriaal, gedeeld voor jouw collega's of organisaties. Of leer “school ❤ onderzoek" kennen. Dit initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) wil via onderzoek jouw klaspraktijk ondersteunen.
Zoek je nog naar betrouwbare informatie voor je dagelijkse onderwijspraktijk? Surf naar de speciale onderzoekspagina's van het Departement Onderwijs en Vorming. Hoe is het trouwens in Nederland gesteld? Verdiep je in de website van Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Krachtig Rekenonderwijs in de lagere school: Onderzoeksproject
Hoe kan je werken aan krachtig rekenonderwijs? Welke factoren hebben een positief effect op de rekenprestaties van kinderen? En hoe kan je als leerkracht efficiënt en effectief rekenonderwijs organiseren?
Op deze website worden de negen …
ArtikelAndere functie -
Schooldata: Meten, weten en de volgende stap vergeten?
Je krijgt info en praktijkvoorbeelden die horen bij deze verkennende praktijkvraag: wat bevordert en belemmert werken met schooldata?
De interactieve figuur brengt bronnen en vaststellingen die horen bij een recent onderzoeksproject over …
ArtikelLeerkracht -
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
Start-Wijs: Hoe houd je (jouw) startende leerkrachten aan boord?
Het leerkrachtentekort en de uitstroom van startende leerkrachten vormt een stevige uitdaging. Er worden verschillende acties op korte en lange(re) termijn genomen of gepland. In welke mate sluiten deze werkelijk aan bij de behoeften van …
Artikel (4) -
Hoe kan een academie de kwaliteit van het evaluatieproces bewaken?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de achttiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe kan een academie een eigen visie op evalueren ontwikkelen?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de zeventiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe kan je feedback en evaluatie van leerplandoelen doseren?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de zestiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe hou je evalueren haalbaar?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de vijftiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Waarom is het zinvol dat leerlingen zichzelf leren evalueren?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de veertiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over het geven …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe concreet moet feedback zijn?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de dertiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over het geven …
ArtikelLeerkracht, Directie, …