Onderwijsonderzoek als ondersteuning
Onderzoek versterkt je klaspraktijk. De resultaten over de onderwijspraktijk vormen voor jou als onderwijsprofessional een bron voor professionalisering, innovatie en nieuwe inzichten. Zo kom je meer toe aan evidence informed werken. Ook voor de interne kwaliteitszorg van je school kan (praktijkgericht) onderzoek je helpen om de onderwijskwaliteit op peil te houden en waar nodig te innoveren.
Leraar Tim wil meer wetenschappelijk onderzoek vertaald zien naar de klasvloer. 'Leraren moeten onderzoekende professionals zijn, géén professionele onderzoekers', stelt docent Jan Vanhoof (UA) vast. Voor Klasse gingen de twee heren in gesprek.
Brug maken tussen onderzoek en onderwijs
Deel je onderzoek razendsnel met duizenden leraren via KlasCement. Leraren en andere onderwijsprofessionals kunnen je onderzoek gebruiken om hun dagelijkse praktijk te onderbouwen en zo ons onderwijs nog sterker te maken.
Op zoek naar partners, leerlingen, leraren en respondenten voor je vragenlijst? Of heb je deelnemers nodig voor een cocreatief onderzoeksproject? Bereik testers, kandidaten voor je interventiestudie, leden voor je klankbordgroep, focusgroep of mensen om te interviewen via het favoriete leermiddelennetwerk van heel wat leraren. Voeg je oproep toe op KlasCement.
Op deze pagina kom je te weten hoe je je onderzoek of oproep in enkele klikken toevoegt aan ons netwerk.
Geprikkeld? Kom meer te weten over actuele en voorbije studiedagen en seminaries over onderwijsonderzoek: programma, praktische informatie, presentaties en documenten. Hieronder kan je je laten inspireren door relevant lesmateriaal, gedeeld voor jouw collega's of organisaties. Of leer “school ❤ onderzoek" kennen. Dit initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) wil via onderzoek jouw klaspraktijk ondersteunen.
Zoek je nog naar betrouwbare informatie voor je dagelijkse onderwijspraktijk? Surf naar de speciale onderzoekspagina's van het Departement Onderwijs en Vorming. Hoe is het trouwens in Nederland gesteld? Verdiep je in de website van Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
-
Waarom werkt Numicon bij kinderen met het syndroom van Down
De werkzaamheid van Numicon bij kinderen met het syndroom van Down is onderzocht. In dit artikel lees je meer over de onderzoeksresultaten.
Artikel -
Krachtig Rekenonderwijs in de lagere school: Onderzoeksproject
Hoe kan je werken aan krachtig rekenonderwijs? Welke factoren hebben een positief effect op de rekenprestaties van kinderen? En hoe kan je als leerkracht efficiënt en effectief rekenonderwijs organiseren?
Op deze website worden de negen …
ArtikelAndere functie -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Sociale rechtvaadigheid
Artikel waarin je meer informatie krijgt over de werkvorm pedagogy of discomfort.
ArtikelLeerkracht -
ART4DEM: Project om drama in te zetten rond burgerschap
Deze website staat boordevol info, tips, tools en downloadbaar materiaal om drama in te zetten voor burgerschapseducatie op school en is opgericht als resultaat van een onderzoeksproject.
Bijhorend kan je je verdiepen in de brochure Drama en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Een alternatieve manier om wiskunde aan te brengen bij leerlingen met ASS
Het werkveld vraagt om concrete onderwijsleerprogramma’s die aansluiten bij de behoeften van leerlingen met ASS. Door het ontwerpen van een werksysteem voor wiskunde op maat van leerlingen met ASS wordt getracht te anticiperen op het …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leesbevorderend literatuuronderwijs in de eerste graad A-stroom: Bachelorproef
Deze bachelorproef onderzoekt het leesgedrag van leerlingen uit de eerste graad A-stroom van Campus Vox Pelt. Het onderzoek wijst uit dat het merendeel van de leerlingen niet graag leest. Hoe komt dit en hoe verbeter je dit?
De beste oplossing is …ArtikelStudent (lerarenopleiding) -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Buitenschoolse logopedist ... therapeut of co-teacher?
In welke fase van het zorgcontinuüm kan een buitenschoolse logopedist ingeschakeld worden? Op welke manier?
En hoe kan de samenwerking tussen school en logopedist in kaart gebracht worden?
Ontdek info en tools op de site.
Artikel (3)Leerkracht -
Leesgedrag en leesattitude verbeteren: Bachelorproef
PISA 2009 nam de leesvaardigheid en het leesplezier van Vlaamse leerlingen onder de loep. Vlaanderen behaalt enerzijds moeiteloos de top tien op het vlak van leesvaardigheid, maar scoort anderzijds erg slecht op het lezen voor plezier.
Aan de hand …
Artikel -
Een tocht door een wereld van inkt: Lessenreeks jeugdliteratuur
De wereld van inkt -die wij kennen onder de term boeken- wordt niet zo vaak bezocht door leerlingen van de eerste graad B-stroom. Hoe komt het toch dat onze leerlingen niet graag lezen? Op welke manier kunnen we het leesplezier van onze jongeren …
Artikel -
Mathivate: Inspiratiegids motivated mathematical sport activities
Deze sportieve inspiratiegids - de bachelorproef van Marieke De Batselier - gaat sociale en motorische vaardigheden stimuleren, taalontwikkeling bevorderen (Engelse woordenschat) en rekenvaardigheden verfijnen. De oefeningen worden uitgelegd in de …
Artikel