Welbevinden op school onder de aandacht met mindfulness
We leven in een snelle en drukke maatschappij waarbij je al eens durft te vergeten om te rusten en te ontstressen. 'Scholen zijn de uitgelezen plaats om geestelijk welbevinden bespreekbaar te maken', zegt klinisch psycholoog en gedragstherapeut Filip Raes in Klasse.
Het is dan ook geen grote verrassing dat steeds meer leraren 'mindfulnessoefeningen' in hun lesgeven verwerken. Met de oefeningen hopen ze dat leerlingen meer rust voelen en zelfvertrouwen krijgen, maar ook zelf meer ontspannen voor de klas staan.
'Daag leerlingen uit om van de stilte te proeven'
'Mindfulness helpt me om te gaan met mijn eigen onrust. Je legt de focus eerst op jezelf om dan met bewuste aandacht bij de leerling te kunnen zijn. Rust ervaren van binnen, is van cruciaal belang om de oefeningen te doen met je leerlingen', laat Mia Jansen, lerares secundair in het Atlas College in Genk en voorzitster van de Commissie Onderwijs bij vzw Moment ons weten.
Mia merkt dat haar leerlingen openstaan voor het thema en graag vragen stellen. 'Er is niets mis om mindfulness in een lessenreeks aan te bieden. Toch geloof ik sterk in de kracht van korte 'mindfulle momentjes' in de les. Je gebruikt een aandachtsoefening beter op het moment dat je leerlingen het nodig hebben. Voor een toets, bij veel tumult, om te concentreren bij het begin van de les ... Simpele oefeningen helpen je daar bij. Laat ze bijvoorbeeld de ogen even sluiten of focus op de juiste zithouding.'
'Je moet durven en proberen. Ooit moest ik tijdens de studie toezicht houden en daagde de leerlingen uit. 'Willen jullie van de stilte proeven?', vroeg ik. Ze waren enthousiast en we maakten er een fijn lesuur van. Een leerling met gedragsproblemen stapte achteraf naar me toe en vertelde me dat zulke rustsessies was wat ze nodig had.'
Professor Filip Raes, gaat zelfs verder: 'We hebben onderzoek gedaan bij leerlingen in het secundair onderwijs. De leerlingen die mindfulness volgden, vertoonden effectief minder angsten, stress en depressie – ook op langere termijn.'
Lees via deze link het volledige onderzoek.
Mindfulness, wat is dat?
Mindfulness is een combinatie van oosters boeddhisme en technieken uit de westerse psychotherapie. 'Het is aandachtig zijn voor wat er in het hier en nu gebeurt op een aanvaardende en niet-veroordelende manier. Concreet: stilstaan bij wat er in je en rond je gebeurt zonder dat je er van alles begint bij te denken', zegt Raes.
Mia Jansen: 'Ik heb een coaching gevolgd over welbevinden bij jongeren. Toen ik in mijn klas communicatievaardigheden mocht geven, ben ik vol goede moed naar mijn directie gestapt met de vraag om aan de slag te gaan met mindfulness. Mijn directeur steunde me meteen. Ik startte met een reeks van tien lesjes.'
'Leerlingen houden nu zelfs hun middagpauze vrij om samen oefeningen te doen. Reacties als 'zalig om 's avonds zo rustig in slaap te vallen', of 'het helpt om me beter te concentreren', doen me goed.
Hulpmiddel voor iedereen?
'Soms werkt het niet, ook niet bij jongeren op scholen. Dus we mogen zeker niet te hard van stapel lopen. Je kan niet verwachten dat het altijd en bij iedereen helpt. Misschien werkt het soms ook voor een stuk omdat jongeren in groep samen praten over problemen. Weten dat je niet de enige bent die piekert, kan al helpen', zegt onderzoeker Raes.
Lees bij de collega's van Klasse nog meer over het onderwerp. Of zet dit thema in de kijker in de periode van Rode Neuzen Dag. Dat project steunt lokale schoolprojecten die jongeren mentaal en fysiek sterker maken.
-
Stop de tijd... en kom tot rust
Met deze handleiding kan je in de klas aan de slag met rustige tussendoortjes, kinderyoga...
Je vindt er uitgeschreven lessen en oefeningen om te doen in het klaslokaal of in de turnzaal. Alle oefeningen kunnen ook los van elkaar gedaan worden.Fysiek materiaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
DOEBOEK Heppie Mie: Creatieve groeibegeleiding voor klein en groot
Een boek met visualisaties, creatieve oefeningen, doeblaadjes en coachingkaarten voor kinderen, tieners, jongeren en hun begeleiders die vanuit creativiteit samen willen groeien van Nie Heppie naar Heppie Mie door beeldend bezig bewust te zijn. …
Fysiek materiaal (6) -
Zet je tanden in Happy Snacks
Gezond Leven serveert Happy Snacks! Heeft jouw klas de smaak van geluk te pakken? Bouw samen aan jullie mentaal welbevinden met kleine geluksinterventies en maak een groot verschil.
Bestel jouw Happy Snacks-doos >
Happy Snacks is dé toolkit …
Fysiek materiaal (3) -
Is dat RAAR?: Bordspel rond mentaal welzijn, beperkingen en diversiteit
Mentale kwetsbaarheid en beperkingen zijn thema's die niet makkelijk bespreekbaar gemaakt worden, en waar stigmatiserend op gereageerd kan worden. Het eigenwijze bordspel Is dat RAAR? helpt deze barrières doorbreken. …
Fysiek materiaal (3) -
Opgekikkerd: Bordspel dat kinderen helpt om faalangst-, pieker- en dwanggedachtes te veranderen in opkikkertjes
Hebben jouw leerlingen allerlei dwang –en piekergedachtes? Met Opgekikkerd leren kinderen om bange gedachtes over school, vriendjes, sport, dwanggedachtes, ... te veranderen in opkikkertjes. Wanneer je met dit spel oefent om rustig en …
Fysiek materiaal -
ZUMIS: Intentieliedjes als muzikaal integratieproject voor kinderen van de basisschool
ZUMIS zijn korte gerichte liedjes die elk een specifieke intentie of emotie aanraken. ZUMIS zingen is zeer toegankelijk en gemakkelijk in te schakelen als tussendoortje. Door twee minuutjes te zumiën breng je de groep …
Fysiek materiaalOrganisatie, firma, vzw -
Doe je mee: Bordspel over kwaliteit van leven en meedoen in de samenleving
'Doe je mee?' is een eigenwijs spel voor mensen met een licht verstandelijke beperking en hun omgeving. Het stimuleert leuke gesprekken en meedoen in de samenleving.
Fysiek materiaal -
Hey, ik ben oké in klas en school
Ankerpunt vzw komt bij jou in de klas.
Deze workshop zet in op het welbevinden van elke leerling, de hele klas en natuurlijk ook die van de leerkracht. Het is dé perfecte kans om de kinderen op jouw school mentaal, fysiek en sociaal sterker te …tot, tot
Nascholing of activiteit -
Mindfulness: Workshop
Tijdens een workshop mindfulness ontdekken de deelnemers wat het betekent om mindful in het leven te staan. Mindfulness is een ademhalings- en bewustzijnstechniek die zijn oorsprong vindt in het Oosten en via verschillende leraren de …
tot
Nascholing of activiteit -
Preventief inzetten op (probleem)gedrag door peersupport
Peer support is een methode van, voor en door jongeren; waar ze er zijn voor elkaar, zorgen voor elkaar, elkaar (onder)steunen en naar elkaar luisteren.
Jongeren geven in de eerste plaats de voorkeur aan het raadplegen van leeftijdsgenoten of …
tot
Nascholing of activiteit -
Kan 'k er iets aan doen?: Workshop voor de klas
Elk jaar krijgen meer dan 40.000 mensen in Vlaanderen te horen dat ze kanker hebben. Dat betekent dat er in elke klas wel iemand zit die kanker van dichtbij meemaakt. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?
We maakten het klasspel Kan 'k er iets aan …
Nascholing of activiteit -
Zelfmoordpreventie: Vormingen
Onze vormingen richten zich tot alle sleutelfiguren die vaak in contact komen met leerlingen en studenten die (mogelijks) aan zelfmoord denken.
We gaan in op volgende vragen:
- Hoe kunnen we zelfmoord begrijpen?
- Hoe kunnen we zelfmoord …
Nascholing of activiteit