Op school aan de slag met virtuele realiteit
In de jaren zestig werd de eerste VR-bril ontwikkeld. De technologie werd toen al gebruikt in de ruimtevaart. Na de smartphone- en tabletrevolutie in het onderwijs zeggen sommige experts dat VR, AR en MR voor een volgende revolutie zullen zorgen.
Wat is het verschil tussen XR, AR, VR en MR?
Extended reality (XR) is de verzamelnaam voor VR, AR en MR.
Virtual reality (VR) is de techniek waarbij je niets meer ziet van de echte wereld om je heen. Je gebruikt daarvoor een VR-bril die aangesloten is op een smartphone of een computer, of een standalonebril die reageert op hoofdbewegingen. Virtual reality maakt het mogelijk om een 3D-wereld te simuleren die ons helemaal omsluit. Een goede virtualrealitybeleving probeert je ervan te overtuigen dat je er met je hele lichaam écht bent. De Google Cardboard, de Oculus van Facebook, HTC Vive en de Playstation VR-headset zijn voorbeelden van virtualrealitybeleving.
Bij augmented reality (AR) zie je nog steeds de echte wereld. Die wordt verrijkt met digitale beelden of extra informatie. Een van de bekendste AR-brillen was de Google Glass, maar de ontwikkeling daarvan staat nu op een laag pitje. De filters die je in Snapchat kan gebruiken, zijn ook een voorbeeld van augmented reality.
Mixed reality (MR) of gemengde werkelijkheid is de meest recente technologie waarbij het beeld niet zomaar over het normale zicht wordt geprojecteerd. De virtuele objecten lijken verankerd te zijn in de fysieke wereld. Zowel de digitale als de werkelijke elementen worden getoond. Een mixedrealitybril brengt de mogelijkheden van virtual reality en augmented reality een beetje bij elkaar. 3D-beelden worden geprojecteerd in de echte wereld. De HoloLens van Microsoft is een gekend voorbeeld.
Welke voordelen bieden deze technologieën voor onderwijs?
Kinderen zijn heel enthousiast als ze met VR of AR mogen experimenteren. Virtual reality kan helpen om het inlevingsvermogen van je leerlingen te ontwikkelen. In het onderwijs maken we de leerstof zo visueel mogelijk. Leerlingen onthouden beter wat ze beleefd hebben.
Soorten VR-brillen?
Er zijn drie verschillende types brillen op de markt:
- VR-brillen voor de smartphone,
- VR-brillen voor de computer,
- standalonebrillen.
Wat zijn de mogelijke drempels?
Sommige mensen krijgen last van fysieke ongemakken. De kwaliteit van de VR-bril speelt daarbij een grote rol. Een bril waarbij je de lenzen kan scherpstellen is hiervoor handig.
Daarnaast is er ook de factor gewenning, waardoor de fysieke ongemakken vanzelf verdwijnen. Anderen worden afgeschrikt door het mogelijke kostenplaatje. VR-brillen zijn er in alle prijsklassen, je vindt er dus zeker eentje binnen jouw budget. Nog anderen lijden aan technofobie, waardoor ze bang zijn van nieuwe technologieën en ze vermijden het gebruik ervan.
Ga jij op virtuele schoolreis of beleven je leerlingen de geschiedenisles virtueel? Deel je materiaal over extended reality. Vertel ons hoe jij deze technologie gebruikt in jouw klas.
-
VR in Education: Podcastreeks
VR in Education is een Engelstalige podcastreeks over het gebruik van virtual reality in het onderwijs.
AudioLeerkracht, ICT-coördinator -
Aan de slag met XR: Didactische tips en richtlijnen voor het gebruik van XR in de klas
In deze bijdrage krijg je als leerkracht praktische en pedagogische tips om aan de slag te gaan met XR in de klas.
De bundel is een aangepaste versie van de bijdrage op KlasCement van Kim De Keyzer.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator -
VR in onderwijs: Presentatie
Virtual Reality zit in de lift. Er worden miljarden uitbesteed aan de ontwikkeling van VR-applicaties. Maar wat kan VR voor het onderwijs betekenen? Welke VR en AR-applicaties kan je gebruiken in jouw les? Hoe kan je VR gebruiken om je lesdoelen …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Reality Composer: Bouw augmented reality
Reality Composer is een krachtige tool waarmee je interactieve augmented reality-ervaringen kan creëren zonder voorafgaande 3D-ervaring.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Maginex: XR-platform voor het onderwijs
In dit interview maak je kennis met Michiel Groot Koerkamp, oprichter van Emagine dat VR-leermiddelen voor het onderwijs ontwikkelt. Hij heeft het over extended reality in het onderwijs en ook over Maginex, het VR-platform waarmee je …
ArtikelLeerkracht -
BabelAR: Virtual Language App
BabelAR is een virtuele app waarin leerlingen tussen 7 en 12 jaar de mascotte van het spel helpen bij het vinden van zijn woorden. Hierbij komt meertaligheid goed van pas. Leerlingen ontdekken van elkaar welke talen de ander spreekt en hoe …
App of softwareLeerkracht -
SculptrVR: Beeldhouwwerken ontwerpen in virtual reality
Met ScultrVR laat je leerlingen hun creativiteit botvieren in virtual reality, In deze VR-toepassing experimenteren ze volop zonder materiaal te verkwisten. Als ze tevreden zijn met een creatie, kunnen ze deze uploaden naar de SculptrVR-galerij …
App of softwareLeerkracht -
Mondly VR: Talen oefenen in virtual reality
Reis de wereld rond en leer nieuwe talen. Mondly VR is een taaltoepassing die je toelaat om via een chatbot en spraakherkenning vreemde talen aan te leren. Oefen meer dan dertig talen met je Oculus Quest, of andere VR-headset, in virtual reality. Je …
App of softwareLeerkracht -
Reality Composer en augmented reality: Cursus
Augmented reality spreekt tot de verbeelding en is in de leefwereld van onze kinderen al bijna een vanzelfsprekendheid. Maar hoe kan je AR in je klaswerking en lessen betrekken? In deze workshop gaan we aan de slag met verschillende apps en …
tot
Nascholing of activiteit -
Planeten in augmented reality: Een rondleiding door ons zonnestelsel
Ontdek ons zonnestelsel van dichtbij in augmented reality. Je leert verbazingwekkende feiten over elke planeet, dwergplaneet, maan en de zon in ons zonnestelsel.
Leerlingen kunnen 'spelen' met de virtuele objecten en ze nauwkeurig …App of software (4)Leerkracht -
Assemblr for Education: Augmented reality app
Een app waarmee leerlingen zelf een virtuele omgeving kunnen opbouwen via de smartphone of tablet. Nadat ze dit gedaan hebben, kunnen ze hun creatie bekijken met augmented reality. Ze zien dus hun virtuele creatie, een animatie of voorwerp in de …
App of softwareLeerkracht -
Starten met virtual reality: Praktische info
Artikel waarin je antwoorden krijgt op een aantal praktische vragen als je wil starten met virtual reality in de klas of op school. Ik heb het daarbij over:
- ruimte en draagbaarheid;
- speelruimte;
- kabels of draadloos;
- internetverbinding; …
ArtikelLeerkracht