Elke leerling individueel volgen met digitale toetsen
Uit het MICTIVO-onderzoek blijkt dat wij in Vlaanderen zeer weinig digitaal toetsen. Nochtans kan het heel wat voordelen bieden.
Digitaal toetsen heeft drie soorten onderverdelingen:
- diagnostisch,
- formatief,
- summatief,
Op weg naar een einddoel profiteert de student meer van formatief toetsen of formatieve evaluatie (Black & William 1998, Marzano 2003, Hattie 2009).
Verbeteren van het leerproces
Onderzoek toont aan dat het verbeteren van het leerproces door middel van assessment afhankelijk is van vijf factoren:
- effectieve feedback;
- actieve rol van de student in zijn of haar leerproces;
- het onderwijs aanpassen op basis van assessments;
- erkenning van de invloed van de beoordeling op motivatie en zelfvertrouwen;
- ervoor zorgen dat studenten zichzelf beoordelen en begrijpen hoe ze zichzelf kunnen verbeteren.
Bron: Black and Wiliam's (1998)
Quiz als digitale toets
Een veelgebruikte vorm van digitaal toetsen is een quiz. Je kunt een quiz gebruiken voor, tijdens en na afloop van het leerproces.
Een quiz gebruik je voor het bepalen van de beheersing van kennis, vaardigheden of bekwaamheid met vragen. Bovendien kan je een variatie aan vragen gebruiken in een quiz: open, waar/niet waar, matching, meerkeuze, invuloefeningen, drag and drop. Er zijn verschillende tools beschikbaar voor het maken van digitale toetsen.
Learning analytics
Vaak worden learning analytics gebruikt om het studiesucces van een student te voorspellen. Maar het gebruik van learning analytics kan ook een ander doel hebben: hoe kun je, als leraar, je studenten data laten genereren om je eigen onderwijs te versterken? Wij gaan uit van dit laatste doel.
-
Organizing digital exams: Tips
There is a lot to consider when organizing remote exams. In this document we bundle concrete tips for organizing remote exams.
These tips are an addition to Organizing exams remotely: Step -by-step plan
Translated by
Article -
Does working on different devices affect students' test results?
Does it matter if your students take a test on a tablet or on a laptop? Kennisnet spoke with Nathan Dadey, researcher at Center for Assessment in the United States. He researched and collected research results on the influence of the use of …
Translated by
ArticleTeacher, ICT co-ordinator, …