Wees juist geïnformeerd over fake news
Iedereen praat tegenwoordig over fake news of nepnieuws. Alternatieve nieuwssites, platformen als Google en Facebook, politieke partijen én zelfs kritische media die ernaar linken halen er voordeel uit.
Wat is desinformatie?
Het opzettelijk verspreiden van misleidende informatie om te voorkomen dat een doelgroep juiste conclusies kan trekken en zich correcte meningen kan vormen. Desinformatie wordt gemaakt door mensen die doelbewust het publiek willen bedriegen, zodat het iets anders gaat geloven. Het komt regelmatig voor dat een gedeelte van de waarheid wordt vermengd met leugens en valse conclusies.
Tijdens de Koude Oorlog bijvoorbeeld was desinformatie een erkende militaire en politieke strategie.
Wat is fake news?
Dat zijn berichten, vermomd als nieuwsberichten, die mensen desinformeren. Ze worden verspreid via websites, sociale media en traditionele media met als doel winst te maken of de publieke opinie te beïnvloeden. We gebruiken het begrip nu vaak als verzamelnaam. Er zijn echter nuances tussen propaganda, slechte journalistiek, reclame en satire.
Wil je hierover meer lezen? Op de website van het Reuters Institute of the Study of Journalism kan je een onderzoek lezen. Het onderzoeksrapport van First Draft News spreekt dan weer over informatievervuiling als verzamelnaam.
Wat is het verschil met misinformatie?
Bij misinformatie is de informatie die je krijgt ook foutief, maar werd het niet gemaakt met de bedoeling om iemand te schaden.
Hoe pakken we het aan?
Voor een oplossing moeten we in verschillende richtingen kijken. Velen leggen de verantwoordelijkheid bij Google of Facebook. Anderen vinden dat journalisten en factcheckers hun rol goed moeten vervullen. Daarnaast moeten burgers kritisch leren omgaan met online informatie. Je kan desinformatie dus bestrijden in de productie en de verspreidingskanalen of bij de ontvangers.
Maak jij jouw leerlingen informatievaardig? Leer jij hen omgaan met fake news? Op deze themapagina ligt de focus vooral op het aanleren van informatievaardigheden aan je leerlingen.
-
Fake news: Videoreeks
Reeks van vijf video's waarmee je kan leren om fake news (of nepnieuws) ter herkennen. In de video's wordt de tip van een expert (wetenschapper, journalist, etc) wordt vertaald in een korte sketch. De video's zijn gemaakt door het Hannah Arendt …
Video (6)Leerkracht -
Deepfake video's: Zondag met Lubach
Deepfakes zijn bijna niet meer van echt te onderscheiden en gaan ons leven veranderen. Er begint nu een tijdperk waarin computers ons voor de gek kunnen houden. We weten nog niet hoe we daarmee om moeten gaan. Dus laten we dat tijdperk zo kort …
Video (4)Systeembeheerder -
Nepnieuws: Waarom laten we ons verleiden?
Waarom laten we ons zo verleiden door nepnieuws? En waarom circuleren er net in onzekere tijden (zoals deze corona-tijden) zoveel geruchten, fake berichten en complottheorieën?
Video (6) -
Waarom geloof jij fake news?
Dat er fake-news-fabriekjes bestaan, dat weten we intussen. Maar waarom lezen we al dat fake news? En herkennen we het altijd? En hoe komt het dat we het ook geloven. Of toch een beetje geloven. Professor Ike Picony vertelt hoe je je kan wapenen …
Video -
Fake news herkennen? Niet zo simpel als je denkt!
Sociale media zijn voor veel jongeren hun belangrijkste informatiebron geworden. Maar tegelijk circuleert er heel wat fake nieuws op deze platformen. Hoog tijd om jongeren beter te wapenen om fake news te herkennen en doorprikken!
Deze video …
Video (3) -
De macht van het beeld: Panelgesprek
Een soort college in de vorm van een panel- en zaalgesprek aan de hand van een heel aantal foto's. De foto's worden telkens besproken op fotografisch en maatschappelijk vlak.
Daarnaast wordt er ook besproken hoe kritisch (en dit wil niet zeggen …
VideoLeerkracht, Ander