Wees juist geïnformeerd over fake news
Iedereen praat tegenwoordig over fake news of nepnieuws. Alternatieve nieuwssites, platformen als Google en Facebook, politieke partijen én zelfs kritische media die ernaar linken halen er voordeel uit.
Wat is desinformatie?
Het opzettelijk verspreiden van misleidende informatie om te voorkomen dat een doelgroep juiste conclusies kan trekken en zich correcte meningen kan vormen. Desinformatie wordt gemaakt door mensen die doelbewust het publiek willen bedriegen, zodat het iets anders gaat geloven. Het komt regelmatig voor dat een gedeelte van de waarheid wordt vermengd met leugens en valse conclusies.
Tijdens de Koude Oorlog bijvoorbeeld was desinformatie een erkende militaire en politieke strategie.
Wat is fake news?
Dat zijn berichten, vermomd als nieuwsberichten, die mensen desinformeren. Ze worden verspreid via websites, sociale media en traditionele media met als doel winst te maken of de publieke opinie te beïnvloeden. We gebruiken het begrip nu vaak als verzamelnaam. Er zijn echter nuances tussen propaganda, slechte journalistiek, reclame en satire.
Wil je hierover meer lezen? Op de website van het Reuters Institute of the Study of Journalism kan je een onderzoek lezen. Het onderzoeksrapport van First Draft News spreekt dan weer over informatievervuiling als verzamelnaam.
Wat is het verschil met misinformatie?
Bij misinformatie is de informatie die je krijgt ook foutief, maar werd het niet gemaakt met de bedoeling om iemand te schaden.
Hoe pakken we het aan?
Voor een oplossing moeten we in verschillende richtingen kijken. Velen leggen de verantwoordelijkheid bij Google of Facebook. Anderen vinden dat journalisten en factcheckers hun rol goed moeten vervullen. Daarnaast moeten burgers kritisch leren omgaan met online informatie. Je kan desinformatie dus bestrijden in de productie en de verspreidingskanalen of bij de ontvangers.
Maak jij jouw leerlingen informatievaardig? Leer jij hen omgaan met fake news? Op deze themapagina ligt de focus vooral op het aanleren van informatievaardigheden aan je leerlingen.
-
Gezondheidstips op sociale media: Verwerkingsvragen
Verwerkingsopdracht bij twee filmpjes van Uitgeklaard: gezondheidstips op sociale media:
- gezondheidsvideo’s op TikTok;
- tips op sociale media zijn niet altijd te vertrouwen.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
Online vaccinatiewijzer
In dit leerpad reflecteer je over je gevoel bij de vaccinaties en krijg je per stelling een duidelijk antwoord op de meest gehoorde twijfels.
Interactieve oefening (6) -
Wat is fake news?: Jasmijn Post legt uit
Jasmijn Post, journalist bij BRUZZ, omschrijft filter bubble als: 'fake news is nieuws dat er uitziet als echt nieuws maar eigenlijk nepnieuws is'. In dit filmpje in de reeks Moeilijke dingen makkelijk uitgelegd legt ze het in één …
Video -
Infographic: Hoe ontdek je nepnieuws?
De infographic somt 8 tips op waarmee je aan de slag kan gaan om nepnieuws te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Der Postillon: Duitse satirekrant
Der Postillon is een grappige Duitse satirekrant (fake news) waarop zo goed als dagelijks een artikeltje verschijnt.
WebsiteLeerkracht -
Slecht nieuws: Nepnieuws ontmaskeren
Een online game die mensen wil inenten tegen nepnieuws.
Slecht Nieuws is een eenvoudig spelletje waarbij je steeds kiest tussen twee opties in je queeste naar een succesvol nepnieuws-imperium. Je keuzes hebben effect op je aantal twittervolgers en …
Website (11)School/onderwijs -
Bescherming tegen virussen - Sleutelboek Computerhardware 2.0
Oefening bij Sleutelboek Computerhardware 2.0, Hoofdstuk 9.3, Bescherming tegen virussen.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De aprilvissers: Omgaan met fake news
De Aprilvissers is het resultaat van de gelijknamige campagne rond fake news door LINC vzw. Via een collectieve aprilvis/nepnieuwsbericht van 221 Vlaamse bibliotheken, werden mensen naar de website geleid.
Op de website vind je een test om je …
Website (23)