Wees juist geïnformeerd over fake news
Iedereen praat tegenwoordig over fake news of nepnieuws. Alternatieve nieuwssites, platformen als Google en Facebook, politieke partijen én zelfs kritische media die ernaar linken halen er voordeel uit.
Wat is desinformatie?
Het opzettelijk verspreiden van misleidende informatie om te voorkomen dat een doelgroep juiste conclusies kan trekken en zich correcte meningen kan vormen. Desinformatie wordt gemaakt door mensen die doelbewust het publiek willen bedriegen, zodat het iets anders gaat geloven. Het komt regelmatig voor dat een gedeelte van de waarheid wordt vermengd met leugens en valse conclusies.
Tijdens de Koude Oorlog bijvoorbeeld was desinformatie een erkende militaire en politieke strategie.
Wat is fake news?
Dat zijn berichten, vermomd als nieuwsberichten, die mensen desinformeren. Ze worden verspreid via websites, sociale media en traditionele media met als doel winst te maken of de publieke opinie te beïnvloeden. We gebruiken het begrip nu vaak als verzamelnaam. Er zijn echter nuances tussen propaganda, slechte journalistiek, reclame en satire.
Wil je hierover meer lezen? Op de website van het Reuters Institute of the Study of Journalism kan je een onderzoek lezen. Het onderzoeksrapport van First Draft News spreekt dan weer over informatievervuiling als verzamelnaam.
Wat is het verschil met misinformatie?
Bij misinformatie is de informatie die je krijgt ook foutief, maar werd het niet gemaakt met de bedoeling om iemand te schaden.
Hoe pakken we het aan?
Voor een oplossing moeten we in verschillende richtingen kijken. Velen leggen de verantwoordelijkheid bij Google of Facebook. Anderen vinden dat journalisten en factcheckers hun rol goed moeten vervullen. Daarnaast moeten burgers kritisch leren omgaan met online informatie. Je kan desinformatie dus bestrijden in de productie en de verspreidingskanalen of bij de ontvangers.
Maak jij jouw leerlingen informatievaardig? Leer jij hen omgaan met fake news? Op deze themapagina ligt de focus vooral op het aanleren van informatievaardigheden aan je leerlingen.
-
Smart-e: Game about media-wise themes
With Smart-e you can easily create secure passwords and learn about catfishing, phishing, online banking and fake news. Smart-e consists of four apps in which these digital themes are playfully discussed. Each app is a mini-game with fun …
Translated by
Downloadable resourceICT co-ordinator, Administrative staff -
Cybersecurity: Crossword
Practice the definitions and concepts of cybersecurity in this crossword puzzle.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Cybersecurity: Concepts
Use these BookWidgets to understand and study cybersecurity vocabulary.
If you click on practice, you can indicate whether your answer was correct or incorrect. At the end you will see how many words you got correct. You can practice the entire list …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
STAR: Safe use of the internet for children with ASD
STAR+ is an online pedagogical tool that promotes safe and responsible internet use among young people from the age of 10 with an autism spectrum disorder (ASD) and/or learning disabilities, such as an intellectual disability. This free tool can …
Translated by
Website (7)Teacher, Learning mentor -
Ten answers for parents of children who are active online
Even before they leave primary school, children often become active online and are confronted with problems such as sharing sensitive information online, scams, fake news, cyberbullying, dangerous challenges... Adults are responsible for protecting …
Translated by
Downloadable resource -
Media literacy debate
The Media Literacy Debate is a Dutch website.
The website is a series of lessons that aims to stimulate debate. Start the class discussion about media and media literacy on the basis of four statements that are introduced with a video.
There are …
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Why every teacher should teach about fake news
'Fake news is everywhere, and young people are falling for it with open eyes'. Is that right? And what can you do as a teacher? Annelore Deprez (UGent and Artevelde University College Ghent) explains the rise of fake news and tells you how you …
Translated by
Article (3) -
Fake news: Audiovisual teaching material
In this collection you will find image and sound fragments about fake news, together with more context and concrete teaching tips. what is fake news? How can I recognize it? Can we get it out of the world? And what are deepfakes? This collection …
Translated by
Video (4)