Eerste Hulp Bij Instructie: Boek


Elke onderwijsprofessional die betrokken is bij instructie in de basisvaardigheden lezen, spellen en wiskunde, zal altijd en telkens opnieuw drie vragen moeten kunnen beantwoorden:

  • Om welke kennis gaat het bij deze leerinhoud, deze taak of dit probleem?
  • Wat is de kwaliteit van de beschikbare voorkennis of gewenste nieuwe kennis?
  • Hoe is via instructie de optimale kwaliteit van die kennis te bereiken?

EHBI 2.0 biedt een denkkader om de drie centrale vragen te beantwoorden. Het is geschikt om naar het didactisch handelen te kijken, naar de gebruikte lesmethoden, maar ook naar opvallende leerprestaties.

Naast het boek bevatten twaalf QR-codes meer dan zeventig pagina’s uitleg, vragenlijsten, definities en referenties.

Prof. dr. Wied Ruijssenaars publiceerde tal van boeken en artikelen over leren, leerproblemen, diagnostiek en behandeling. Drs. Cécile Ruijssenaars-Elshoff is coauteur van de boeken Berekend! en Geregeld!, alsook van verschillende publicaties in vaktijdschriften.

In EHBI 2.0 baseren zij zich op eigen ervaring, onderzoek en actuele literatuur. In gesprekken met groepen vertegenwoordigers uit de onderwijspraktijk hebben zij het denkkader getoetst op duidelijkheid en toepasbaarheid. Bovendien biedt EHBI 2.0 handvatten om in teams tot consensus te komen over de visie op het onderwijs in de basisvaardigheden.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?