Schoolidentiteit, leiderschap en HR-innovatie in onderwijs: Waarheid, durven én doen!: Cursus
‘23.000 werknemers, 0 HR-managers in onderwijs’, zo kopte een
krant tien jaar geleden. Wellicht is de situatie ondertussen
(lichtjes) veranderd maar toch behoudt deze kop veel van haar
zeggingskracht. Zeker wanneer loopbanen langer worden en de
arbeidsmarkt steeds krapper, is en blijft de vraag ‘Leerkrachten
zorgen voor anderen, maar wie zorgt voor de leerkracht?’ bijzonder
relevant én actueel.
Koepels, de minister, sociale partners of een raad der wijzen,
allen denken ze na over mogelijke innovaties en maatregelen om het
lerarentekort vandaag op te lossen. Het debat wordt echter vaak op
een erg abstract niveau gevoerd. Toch ben jij het als schoolleider
die in het hier en nu, met vallen en opstaan, moet durven nadenken
over schoolidentiteit en een passend, innovatief HR-beleid. Jij
bent – in gedeeld leiderschap – aanstuurder van het dagelijkse
personeelsbeleid, niet enkel in woord, maar ook in daad.
Tijdens deze tweedaagse opleiding ga je dieper in op de concepten
schoolidentiteit, identiteit als leider en HR-innovatie. Met
duidelijke kaders, persoonlijke oefeningen en begeleide
uitwisseling werk je aan de ontwikkeling van je eigen leiderschap
en HR-beleid en dit rechtstreeks gerelateerd aan je eigen
schoolcontext.
Programma
Leiderschap en HR-innovatie zijn meer dan procedures en structuren
of abstracte ideeën. Ze moeten landen in en ten dienste staan van
het eigen, unieke verhaal als leider en als school.
De eerste dag legt de focus op identiteit. Naast de eigen
identiteit als leider, is elke leider in staat om binnen de eigen
school een wij te creëren, een duidelijke
schoolidentiteit. Je ontdekt het belang van identiteit en de
daarbij horende processen van betekenis ontregelen, geven en maken.
Je staat stil bij wie jij niet meer wil of kan zijn en gaat op zoek
naar wie je wel wil en kan zijn en hoe je dit in de praktijk kan
aanpakken. Dezelfde oefening doorloop je voor je eigen school. Zo
verzamel je de ingrediënten van een verhaal dat werkt en die
richting en houvast geven aan leiderschap en HR, die zich beide om
het menselijke aspect bekommeren.
Tijdens de tweede dag ontdek je innovatiepistes in HR en veranker
je deze in je eigen verhaal en dat van je school. HR-beleid werkt
als het overeenkomt met wie de school is en wil worden. Een stevig
HR-beleid schenkt aandacht aan nuance en realisme, de bright, maar
ook de dark sides van HR-innovatie en -implementatie.
Schoolidentiteit, leiderschap, HR zijn puzzelstukken die in de
loop van de dag samenvallen en zo jouw verhaal en dat van je school
zuurstof geven, verrijken en versterken.
Na deze twee dagen keer je terug naar je school met een stevige
bagage vol concrete ideeën en tips om je HR-beleid vanuit
identiteit uit te tekenen of bij te sturen.
Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken
- gratis lesmateriaal;
- voor alle leeftijden en vakken;
- makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.