Schoolidentiteit, leiderschap en HR-innovatie in onderwijs: Waarheid, durven én doen!: Cursus


‘23.000 werknemers, 0 HR-managers in onderwijs’, zo kopte een krant tien jaar geleden. Wellicht is de situatie ondertussen (lichtjes) veranderd maar toch behoudt deze kop veel van haar zeggingskracht. Zeker wanneer loopbanen langer worden en de arbeidsmarkt steeds krapper, is en blijft de vraag ‘Leerkrachten zorgen voor anderen, maar wie zorgt voor de leerkracht?’ bijzonder relevant én actueel.
Koepels, de minister, sociale partners of een raad der wijzen, allen denken ze na over mogelijke innovaties en maatregelen om het lerarentekort vandaag op te lossen. Het debat wordt echter vaak op een erg abstract niveau gevoerd. Toch ben jij het als schoolleider die in het hier en nu, met vallen en opstaan, moet durven nadenken over schoolidentiteit en een passend, innovatief HR-beleid. Jij bent – in gedeeld leiderschap – aanstuurder van het dagelijkse personeelsbeleid, niet enkel in woord, maar ook in daad.
Tijdens deze tweedaagse opleiding ga je dieper in op de concepten schoolidentiteit, identiteit als leider en HR-innovatie. Met duidelijke kaders, persoonlijke oefeningen en begeleide uitwisseling werk je aan de ontwikkeling van je eigen leiderschap en HR-beleid en dit rechtstreeks gerelateerd aan je eigen schoolcontext.

Programma
Leiderschap en HR-innovatie zijn meer dan procedures en structuren of abstracte ideeën. Ze moeten landen in en ten dienste staan van het eigen, unieke verhaal als leider en als school.
De eerste dag legt de focus op identiteit. Naast de eigen identiteit als leider, is elke leider in staat om binnen de eigen school een wij te creëren, een duidelijke schoolidentiteit. Je ontdekt het belang van identiteit en de daarbij horende processen van betekenis ontregelen, geven en maken. Je staat stil bij wie jij niet meer wil of kan zijn en gaat op zoek naar wie je wel wil en kan zijn en hoe je dit in de praktijk kan aanpakken. Dezelfde oefening doorloop je voor je eigen school. Zo verzamel je de ingrediënten van een verhaal dat werkt en die richting en houvast geven aan leiderschap en HR, die zich beide om het menselijke aspect bekommeren.
Tijdens de tweede dag ontdek je innovatiepistes in HR en veranker je deze in je eigen verhaal en dat van je school. HR-beleid werkt als het overeenkomt met wie de school is en wil worden. Een stevig HR-beleid schenkt aandacht aan nuance en realisme, de bright, maar ook de dark sides van HR-innovatie en -implementatie.

Schoolidentiteit, leiderschap, HR zijn puzzelstukken die in de loop van de dag samenvallen en zo jouw verhaal en dat van je school zuurstof geven, verrijken en versterken.
Na deze twee dagen keer je terug naar je school met een stevige bagage vol concrete ideeën en tips om je HR-beleid vanuit identiteit uit te tekenen of bij te sturen.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?