-
Uitgestelde aandacht: Driehoekjes
Tijdens zelfstandig werk kunnen de leerlingen dit hulpmiddel gebruiken om aan te geven of ze (dringend) hulp nodig hebben.
Downloadbaar lesmateriaal (64)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zelfregulerend leren: Toolbox
Deze toolbox met o.a. vragenlijsten reikt concrete handvaten aan om het zelfregulerend leren van leerlingen in kaart te brengen. Dit is een eerste stap om het zelfregulerend leren vervolgens te kunnen monitoren en te bevorderen. Daarnaast vind je …
Downloadbaar lesmateriaal (130) -
Uitgewerkte social scripts (deel 1)
Social scripts rond verschillende situaties:
- ik voel dat ik boos word;
- ik wil mee voetballen;
- ik ben klaar met mijn oefeningen;
- ik ben iets kwijt;
- hoe kan ik een vriend zijn;
- spelen op de speelplaats;
- er is ruzie;
- ...
Downloadbaar lesmateriaal (139)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Toolbox met redelijke aanpassingen voor leerlingen met dyslexie
Een overzicht over de mogelijke materialen en aanpassingen die je kan inzetten voor een leerling met dyslexie.
Bij elke maatregel staat een korte uitleg.
Downloadbaar lesmateriaal (59)Leerkracht -
Omgaan met leerlingen met ASS: Tips
Een bundel boordevol met tips rond:
- communicatie met ASS-leerlingen;
- organisatie van klasactiviteiten en schoolreizen;
- aanpak van toetsen, huistaken, spreekbeurten;
- uitstappen en schoolreizen;
- aangepast lesmateriaal;
- aanpak van …
Downloadbaar lesmateriaal (82)Leerkracht -
Zwemmen: Pictoverhaal
Een stappenplan om het zwemmen gemakkelijker te maken voor kinderen met ASS of ADHD of voor kinderen met een visuele ondersteuningsnood.
Het stappenplan helpt leerlingen die zich moeilijk zelfstandig in een aanvaardbare tijd kunnen omkleden.
Downloadbaar lesmateriaal (42)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Huiswerk maken: Hulpfiche
Het stappenplan en het planningsdocument helpen de leerling om zijn taken en lessen gestructureerd aan te pakken.
Downloadbaar lesmateriaal (85)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zorgvragen aanpakken met de M-cirkel
De M-cirkel is een tool om oplossingsgericht en handelingsgericht naar leerlingen te kijken en te handelen.
Via deze methode gaat men planmatig op zoek naar de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling en …
Downloadbaar lesmateriaal (105)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
ASS en groepswerk: Stappenplan en werkschema
Heel wat leerlingen met ASS (of een andere stoornis) hebben het lastig met groepswerk. In dit documentje wordt dieper ingegaan op de mogelijke problemen die zich kunnen stellen tijdens groepswerk. Er worden tips en concreet materiaal aangeboden om …
Downloadbaar lesmateriaal (98)Ander -
Autismepaspoort voor op kamp
Een document dat door ouders en kind wordt ingevuld voor het kind op kamp vertrekt. Met deze informatie krijgen de monitoren, naast het huisbezoek, een beter idee hoe problemen kunnen voorkomen worden.
Downloadbaar lesmateriaal (26)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Ondersteuningsplan
Een fiche om als ondersteuner mee aan de slag te gaan bij een ondersteuningstraject van een leerling.
Dit document is gebaseerd op het handelingsgericht werken volgens Pameijer en het oplossingsgericht werken.
In een tweede bijlage vind je een …
Downloadbaar lesmateriaal (97)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Interactieve rekenmuur: Praktijkvoorbeeld
In bijlage vind je een manier hoe je een interactieve rekenmuur kan opbouwen.
Op de muur komen materialen, foto's en wandplaten voor de onderdelen geld, gewicht, inhoud, lengte, temperatuur en tijd.
De muur is interactief doordat er kaartjes met een …
Downloadbaar lesmateriaal (151)Leerkracht