-
Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie
Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische …
Artikel (20)Leerkracht -
Meer en betere digitale ondersteuning voor kennisdeling in ons onderwijs: Persmededeling
KlasCement maakt vanaf nu deel uit van het Agentschap voor Onderwijscommunicatie (onderdeel van het Ministerie van Onderwijs en Vorming). De gesprekken met de vzw eduCentrum en de beslissing van de Vlaamse regering resulteerden eind 2012 in een …
Artikel (25)Organisatie, firma, vzw -
Schrijfmotoriek in de klas: Tips bij problemen
In deze brochure van Sig vzw worden verschillende onderdelen van de schrijfmotoriek onder de loep genomen, van pengreep en zithouding tot de schrijfbewegingen en de psychomotorische basisvoorwaarden.
Bij elk onderdeel wordt er bekeken wat er fout …
Artikel (38)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat is er nieuw bij KlasCement: Update 10 december 2018
In dit artikel lees je welke vernieuwingen werden doorgevoerd bij de update van 10 december 2018.
Artikel (29) -
Eindtermen, getuigschriften .... Hoe zit dit bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften?
Moeten leerlingen alles in de werkboeken rekenen en taal kennen en kunnen?
Mogen scholen weigeren de leerling zijn hulpmiddelen te laten gebruiken bij toetsen?
Kunnen kinderen een getuigschrift krijgen wanneer ze de eindtermen bereiken met …Artikel (32)Ander -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Faalangst: Leer er beter mee om te gaan
Vanuit een aantal kenmerken en gedragingen wordt faalangst onder de loep genomen, zodat we faalangstige kinderen gemakkelijker begrijpen en beter kunnen helpen.
In dit artikel van Luc Waes komen volgende hoofdstukken aan bod:
- Hoe herken je …
Artikel (27)School/onderwijs -
Blokken zonder brokken: Vier slimme strategieën om beter te studeren
Hoe studeren moet en niet moet. Dat behandelt dit artikel op het blog van blogcollectief Onderzoek Onderwijs. Naast waarschuwen voor vaak voorkomende ineffectieve studiemethoden krijg je studietips voor manieren die wél werken.
Het artikel is …
Artikel (31)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Cognitief sterk functioneren: Van brede basiszorg tot uitbreiding van de zorg
In deze bundel komen de verschillende fasen van het zorgcontinuüm aan bod bij begeleiding van leerlingen die cognitief sterk functioneren.
Hoe doe ik aan preventieve zorg in de klas? Hoe bepaal ik de onderwijsbehoeften?
Artikel (30)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leerlingrapport: Uitleg
Hoe evalueer je kinderen in een rapport? Met punten of sterren of picto's? En wat evalueer je?
VBS De Kleiheuvel maakte een evaluatiebeleid. Ze laten zowel kennis, vaardigheden en attitudes aan bod komen. Zij dachten ook na over de wijze …
Artikel (24)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zelfsturend leren: Dit wil je weten als leraar
Zelfsturend leren is niet hetzelfde als de leerling zijn plan laten trekken. Er is een actieve rol voor de leraar voor, tijdens en na het leren. In dit artikel lees je:
- wat zelfsturend leren is;
- hoe je er van jong tot oud aan werkt;
- wat je rol als …
Artikel (76)Leerkracht -
Een leerling met autisme in de klas
De bedoeling van de brochure is om concrete tips en handvatten te geven aan leerkrachten zodat zij zich meer bekwaam voelen in de omgang met leerlingen met autisme.
Deze brochure is samengesteld door het Landelijk Expertise Centrum voor Speciaal …
Artikel (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner