-
Een goede start ... smaakt naar meer: Tips rond aanvangsbegeleiding
Ieder van ons was ooit een starter. Vol enthousiasme, verlangens en verwachtingen maar ook met twijfels en onzekerheden. Spannend en een klein beetje beangstigend. Dat is het altijd, aan iets nieuws beginnen. Dat is voor beginnende leraren niet …
Artikel (4) -
Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs: Methodologische gids Unicef
Met deze methodologische gids 'Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs' wil Unicef ieder kind in staat stellen om zich volledig te ontplooien en aan een rechtvaardige samenleving te participeren.
Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs …
Artikel -
Een leerling met autisme in de klas
De bedoeling van de brochure is om concrete tips en handvatten te geven aan leerkrachten zodat zij zich meer bekwaam voelen in de omgang met leerlingen met autisme.
Deze brochure is samengesteld door het Landelijk Expertise Centrum voor Speciaal …
Artikel (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Uitbreidingstips voor de kleuterklas
Met deze uitbreidingstips voor de kleuterklas kan je natuurlijk inspelen op de zone van de naaste ontwikkeling binnen een gewoon aanbod in de kleuterklas.
Bron Hoogbegaafd Vlaanderen.
Artikel (11)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Genderklik in de kleuterklas: Omgaan met verschillen, werken aan gelijkheid
Kleuters kijken heel open en ontvankelijk naar de wereld. Ze leren op deze leeftijd hoe ze verbonden zijn met elkaar en met de wereld. De kleuteronderwijzer is daarbij een belangrijk voorbeeld. De kleuters leven zich in, spelen rollen en ontdekken …
Artikel (6)Andere functie -
Klasse: Dossier Radicalisering
Op de website van Klasse vind je een dossier dat gaat over het gevaar van extreme radicalisering, hoe je die herkent, aanpakt en voorkomt. Hakenkruisen op pennenzakken of extreme Facebookstatussen over Syrië, elke school krijgt er vroeg of …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw -
Praatjes maken: Taalstimulering van peuters en kleuters
Hoe je taalstimulering voor jonge kinderen concreet kunt aanpakken lees je het bijgevoegde artikel door Elise Schouten. Het artikel werd geschreven in een Nederlandse context, maar de inzichten en methodes die aangehaald worden zijn …
Artikel (22)Leerkracht -
De Leesplek: Leesplezier stimuleren
Wat als kinderen zouden kunnen leren vanuit plezier? Taal- en leesplezier in de klas, zou je dat kunnen creëren? Zou je er als volwassene aan kunnen bijdragen? Aan welke voorwaarden zou je willen werken? Wat zou je willen doen op school, …Artikel (16)Leerkracht -
Bouwen aan een krachtige taal-lees-en leeromgeving in de klas met de taalronde.
Taal- en leesplezier op school en in de klas… Hoe creëer je dat? Het was een van de vragen die het Rand & Taalbegeleidingsteam zich stelde. Het team ging op zoek naar oplossingen voor kinderen in een kwetsbare …Artikel (10)Leerkracht -
Zelf visualisaties maken
Visualisaties maken
Hieronder volgen een aantal praktische tips. Hoe dan ook zal je zelf nog de nodige creativiteit aan de dag moeten leggen om een visualisatie te maken die beantwoordt aan de wensen en behoeften van de kinderen.…
Artikel (5)Leerkracht -
Soorten pictogrammen
Overzicht van de meest gebruikte pictogrammen
Je kan kiezen uit verschillende soorten pictogrammen die elk hun eigen kenmerken, voor- en nadelen en stijl hebben. Bij de keuze voor een bepaald systeem, vertrek ik liefst vanuit mijn …
Artikel (8)Leerkracht -
Werken met visualisaties
1. Wat zijn visualisaties en waarom worden ze gebruikt?
Volgens Van Dale’s woordenboek is visualiseren “een begrip als beeld voorstelbaar maken”.
Ik gebruik het begrip visualisaties als verzamelnaam voor tekeningen, afbeeldingen, …
Artikel (16)Leerkracht