-
Escapegame over autisme
Stap Het atelier van René binnen en ervaar aan de lijve wat het kan betekenen voor leerlingen met autisme om de wereld op een andere manier te begrijpen en te ervaren. Slagen jullie er als team in om het kunstwerk van René te …
tot
Nascholing of activiteitNieuw -
Webinar - Maak kennis met het Sensoa Vlaggensysteem
Werk jij als professional met (kwetsbare) kinderen, jongeren of volwassenen? Dan kan je situaties van seksueel (grensoverschrijdend) gedrag tegenkomen. Bijvoorbeeld:
- Twee jongeren worden betrapt in de kleedhokjes tijdens de zwemles.
- Een jongere met …
Nascholing of activiteitNieuw -
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (5)Leerkracht -
Kapstokken voor curriculum van verrijkingsklassen
Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel …
Nascholing of activiteit -
Organisatie van een verrijkingsklas
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Onderpresteren van cognitief begaafde leerlingen omkeren
Uit de begaafdheidsmodellen weten we dat motivatie een belangrijke factor is in het al dan niet ontplooien van het potentieel van begaafde personen. Motivatie speelt dan ook een grote rol in het onderpresteren van begaafde personen.
We weten uit …
Nascholing of activiteit -
Studiekeuzebegeleiding van cognitief begaafde jongeren
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt …
Nascholing of activiteit -
Compacten en verrijken in het secundair onderwijs
Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel …
Nascholing of activiteit -
Verrijken met de taxonomie van Bloom
Wil je graag je lessen upgraden zodat ze ook uitdagend worden voor je sterkere leerlingen in de klas? Bij het voorbereiden van je les kan je de taxonomie van Bloom als uitgangspunt gebruiken. Door in je lessen af en toe vragen en taken op te nemen …
Nascholing of activiteit -
Onderwijsaanpassingen cognitief sterk functionerende leerlingen
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Versnellen, dat loopt toch slecht af?
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt …
Nascholing of activiteit