-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Sleutels voor hybride onderwijs
In dit artikel worden handvaten aangereikt om leerlingen te motiveren om
te leren, zowel in een gewone klassetting als tijdens hybride onderwijs.
Artikel (9)Leerkracht -
Kinderboeken over de werking van de hersenen
Een lijstje met boeken over de werking van de hersenen.
De werking van het brein is ontzettend ingewikkeld. Toch kan het heel nuttig zijn om met kinderen in gesprek te gaan rond de werking van het brein. Als je mindset methodes gaat gebruiken of …
ArtikelAnder -
Cognitieve functies in relatie tot de executieve functies
In dit artikel kan je lezen wat volgens Emiel van Doorn de relatie is tussen de cognitieve functies en de executieve functies.
Daarnaast stelt hij dat het onmogelijk is kinderen en jongeren goed te ondersteunen en te begeleiden zonder kennis te hebben …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leerstof herhalen: Oefendoos
Artikel waarin Erika uitlegt hoe je elke las met een doos vol herhalingsoefeningen je leerlingen op een fijne manier voorbereidt op de proefwerken.
Artikel (4)Leerkracht -
Karen Van de Cruys over feedback
Als docent Russisch merkte Karen Van de Cruys op dat feedback een enorme boost gaf aan het leerproces van haar studenten, waarna ze besloot zich te verdiepen in dit aspect van lesgeven. Vervolgens werd ze leerkracht Nederlands en Engels en …
ArtikelLeerkracht -
Leer studenten studeren met succes: Wat de wetenschap vertelt over effectief studeren
Welke studeerstrategieën zijn effectief voor een diepgaande verwerking van de leerstof? En waarom?
Hoe kan je als leraar of leerbegeleider leerlingen leren hoe ze kunnen studeren?Dit boekje van Thomas More-hogeschool vertaalt de wetenschap van …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zes lesideeën om voorkennis te activeren bij alle leerlingen
Leerlingen hebben niet allemaal dezelfde voorkennis.
Deze voorkennis bepaalt echter voor een groot deel hoe de nieuwe leerstof wordt ontvangen en verwerkt. Het is dus belangrijk om hier als docent wat mee te doen.Wat is dat nu precies, voorkennis? …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tim Surma met een stoomcursus cognitieve psychologie
Tim Surma is research manager van het Expertisecentrum ExCEL en kan putten uit twintig jaar ervaring in het lesgeven in het secundair onderwijs. Ook schreef hij mee aan het boek Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.
In 2018 …
ArtikelLeerkracht -
Leren met de Leitnerbox: Uitleg
Op welke manier kun je nu handig begrippen, sommen of andere reproductiekennis goed leren? Actief en gespreid herhalen, ook wel retrieval en spacing genoemd, is daarvoor cruciaal. Hoe kun je dit als leerling of student aanpakken? Een goede manier …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een veilige omgeving om fouten te maken is essentieel
Je krijgt in het artikel handige tips om een veilige omgeving te creëren waarin fouten maken toegelaten is en aanvaard wordt.
Op de bijhorende poster staan mogelijke oplossingen op de stelling: 'Als ik iets fout heb gedaan dan …
Artikel (13)Ander -
De leerlingenraad is de eerste deur naar wat er leeft bij de leerlingen: Leerlingenparticipatie
Leerlingenparticipatie die meer teweeg brengt dan alleen maar een drankautomaat of de 100 dagen? Directeur Patricia Hanegreefs en leraar Gert Goyens van Wico Campus Overpelt vertellen hoe de inbreng van hun leerlingen op inhoudelijk vlak …
ArtikelAnder