-
ReguLEER! Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
In dit boek laten verschillende experts en ervaringsdeskundigen hun licht schijnen op het thema zelfregulerend leren.
Daarnaast vind je in de bundel verschillende interviews met docenten en schoolleiders over hoe zij zelfregulerend leren …ArtikelLeerkracht, Ander -
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (5)Leerkracht -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
In dit artikel vind je naast een theoretische kadering van het onderzoek verschillende vragenlijsten om de beginsituatie rond leerzorg bij het beleidsteam in kaart te brengen.
Om het leerzorgbeleid en een bijhorend actieplan gericht te kunnen …
Artikel (8)Leerkracht -
Onderwijsinnovatie: Zes adviezen om je school in beweging te krijgen
Vernieuwing komt sowieso continu je school binnen. En als team wil je zelf ook onderbouwd innoveren. Maar waar haal je de tijd en energie? Wat met weerstand? En wat als het niet volgens plan loopt? Download dit e-book om je te …
Artikel -
Lees Lezer Leest!: Editie Meertaligheid
In de vijfde editie van het online magazine Lees Lezer Leest! staat meertaligheid centraal. Je leest er bijdragen van onder andere schrijver en illustrator Marit Törnqvist, taalwetenschapper Sharon Unsworth, …
ArtikelLeerkracht -
Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie
Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische …
Artikel (20)Leerkracht -
Teamtool kansarmoede: Doen we het goed?
Hoe armoedebewust ben jij? En heeft je school er ook oog voor? Met deze teamtool ontdek je wat jullie al goed doen, wat beter kan, en van welk actiepunt jullie samen werk willen maken.
Artikel -
Autismevriendelijke klas: Goed voor alle leerlingen
Je probeerde al tevergeefs van alles voor die leerling met autisme in je klas? En wat met die twintig andere leerlingen? Het ondersteuningsnetwerk AntwerpenPlus geeft tips om jouw klas autismevriendelijk te maken. Meteen goed voor al je leerlingen.
Artikel (5) -
Welke betekenis van burgerschap in wereldburgerschapseducatie?
Hoewel er traditioneel een sterke verstrengeling van burgerschap met de nationale gemeenschap bestaat, vormt deze vandaag niet langer het enige referentiekader voor burgerschapseducatie op school. Maar in juridische zin blijft burgerschap toch …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Handboek of eigen cursus? Deze leraren halen het beste uit 2 werelden
Invulboeken krijgen regelmatig kritiek: ze zijn duur, niet duurzaam, beperkend en zouden een rol spelen in de dalende onderwijskwaliteit. Dan maar beter zelf cursussen maken – jij bent tenslotte de expert? Deze vier leraren switchen slim …
Artikel -
Hoe maak je online leren op grote schaal mogelijk? - Microsoft Education Blog
In West-Australië hebben ze al een beproefde weg afgelegd bij het transformeren van hun onderwijs. 77 000 gebruikers kunnen online leren.
In de dit blogartikel lees je hoe dit gefaseerd mogelijk werd gemaakt.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Hoe kan je de impact van professionalisering voor leraren in kaart brengen
Gratis downloadbare praktijkbijdrage van een wetenschappelijk onderzoek (2015) van de UGent, in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming. Deze studie biedt een raamwerk voor transfereffecten van professionaliseringsinitiatieven en een …
ArtikelLeerkracht