-
De Schoolmotivatiepuzzel: Een gesprekstool om met jongeren te werken
Elke jongere gaat wel eens door een moeilijke periode, waarin het schoolse leven niet van een leien dakje loopt. Vaak vinden ze zelf de woorden niet om aan te geven waarom het mis loopt. “Ik weet het niet”, is het standaardantwoord dat …
Fysiek materiaal -
Schoolweigering. Als schoollopen niet meer lukt
'Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: ‘Ik kan niet naar school, het gaat niet.’ '
Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan …
Fysiek materiaal -
Natuur op School: Inspiratieboek
Boek Natuur op School: inspiratie uit West-Vlaanderen, met schoolvoorbeelden uit het basis- en secundair onderwijs.
Wat als je kinderen en jongeren op school groene ruimte geeft om te ravotten of om gezellig bij te praten? Om te spelen en te bewegen …
Fysiek materiaal -
Ontwikkelen van cognitief talent: Handboek voor onderwijsprofessionals
Het boek is het resultaat van vier jaar intense en inspirerende samenwerking met de vele partners van Project TALENT.
Het doel van dit handboek is onderwijsprofessionals te ondersteunen in de zoektocht naar een gepast aanbod voor cognitief …
Fysiek materiaal -
Communicatief talenonderwijs in de praktijk
Hoe pak ik mijn taallessen het beste aan?
Heel wat leraren moderne vreemde talen en NT2 stellen zich dagelijks deze vraag. Lesgeven is dan ook een complexe opdracht met een waaier aan mogelijke benaderingen. Differentiëren, leerlingen …
Fysiek materiaal -
Sterke leerlingen in de klas: Basistools voor verrijkend lesgeven
Wat doe jij voor de sterkere leerlingen in je klas? Steeds vaker ondervind je als leerkracht grote verschillen tussen je leerlingen. De kans bestaat dan dat sterke leerlingen – onder wie hoogbegaafden – niet genoeg uitgedaagd worden, …
Fysiek materiaal -
De herziene taxonomie van Bloom in de klas: Inspiratieboek voor de leraar
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, worden de eindtermen en leerplannen …
Fysiek materiaal (9)Pedagogisch begeleider -
Gesmeerd geleerd. Over bewegend leren.
Kinderen bewegen van nature vaak en graag, maar op school moeten ze vaak urenlang stilzitten. En toch heeft beweging een uiterst belangrijke invloed op het verwerken van kennis en bijgevolg op de ontwikkelingskansen van elk kind. Hoe bevordert …
Fysiek materiaal -
Herstelgericht handelen. Groeikansen voor de hele school
Jezelf veilig en verbonden voelen op school. Dat is het klimaat waarin leerlingen en leraren het beste van zichzelf kunnen geven. Positieve relaties vormen daarvoor het uitgangspunt. Herstelgericht handelen helpt om die positieve relaties op te …
Fysiek materiaal -
Actieve kinderopvang: Jouw opvang gezonder maken
Fruitsap is toch ook gezond? Elke dag een koek moet kunnen! Waar halen we leuk speelmateriaal? Wij hebben geen grote tuin om buiten te spelen!
Moeten alle schermen verbannen worden? Eerst huiswerk…Word jij als voor- en naschoolse opvang …
Fysiek materiaal -
Klimaatbewust consumeren
Klimaatbewust consumeren | Uitgeverij Lannoo
Klimaatverandering ligt op ieders lippen. De aandacht gaat vooral naar het uitstippelen van een degelijk klimaatbeleid vanuit de overheid en bedrijven, om bijvoorbeeld oude diesels uit steden en plastic …
Fysiek materiaal (6)Organisatie, firma, vzw -
Turbulente leerlingen. Probleemgedrag op school positief aanpakken
Leerlingen zijn braaf, héél braaf. De meesten toch. Meestal.
Maar dus niet altijd. Soms gaan leerlingen door een turbulente periode. Een goede relatie met de leerling kan veel problemen voorkomen. Maar hoe doe je dat, wanneer je met …
Fysiek materiaal