-
Betalen met een smartphone en tablet: Digiwatte?
Bart legt uit hoe je kan betalen met een smartphone of tablet. Hij beantwoordt vragen zoals:
- Wat is betalen met een smartphone of tablet?
- Hoe doe je dat?
- Wat zijn de voor-en nadelen daarvan?’
Ten slotte vertelt hij meer over het platform …
Video -
Onder de loep: Thema-aflevering over afstandsleren
Wij vroegen aan 4 iPad-coaches hoe zij de eerste week #coronderwijs ervaarden. Wat lukte, wat lukte niet, wat zijn de valkuilen, wat zijn de tips...
Beluister het praktijkverhaal van iPad-coaches Pascal Penta, Maarten Van Hulle, Tom Van den Broeck en …Video -
Levende schilderijen met greenscreen
Een schilderijenfilmpje waarbij de leerlingen doorheen de schilderijen van het museum lopen. Dit filmpje werd gemaakt met het greenscreeneffect.
Het museumfilmpje is een schoolproject i.s.m. Maks vzw.
Video (20)Leerkracht -
Video in de klas: Strak plan
Ontdek hoe leraar Engels Peter Van Den Broeck met video aan de slag gaat in zijn klas.
'Als je met het maken van filmpjes begint, maak je een beetje een sprong in het diepe. Maar je leert snel bij en het enthousiasme en de motivatie van je leerlingen …
Video -
Games in de klas: Strak plan
Jeroen Heremans, leraar Engels in het derde en vierde middelbaar, gebruikt het computerspel Classcraft om leerlingen te motiveren en de klas onder controle te houden. Classcraft is een online beloningssysteem. Bekijk de videoreportage.
Meer …
Video (3) -
Zo maak je herhalingsoefeningen spannend: One minute tip
Debby Van Tulden, leraar wiskunde in het Sint-Ursula instituut in Onze-Lieve-Vrouw-Waver, zocht een manier om haar leerlingen te motiveren voor herhalingsoefeningen. Daarom organiseert ze een battle tussen verschillende klassen. Hiervoor maakt ze …
Video -
Digitale leerpaden
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld illustreert het gebruik van een (digitaal) leerpad in de les Nederlands. Een leerpad is een gestructureerd leerobject waarmee leerlingen zelfstandig en op eigen tempo bepaalde leerstof verwerken. Leerpaden kan je …
VideoSchool/onderwijs -
BZL: Begeleid zelfstandig leren
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt toegelicht hoe enkele leraren van de eerste graad BZL gebruiken om het leerproces van leerlingen te bevorderen. BZL staat voor ‘begeleid zelfstandig leren’, wat inhoudt dat leerlingen …
Video (3)School/onderwijs -
ICT als hulpmiddel voor leerlingen met leerstoornissen
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld integreert reeds meer dan tien jaar laptops in alle lessen en vakken voor leerlingen met leerstoornissen zoals dyslexie en dyspraxie. Uit het praktijkvoorbeeld blijkt dat een doordacht gebruik van ICT het …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-infrastructuur in functie van innovatief onderwijs
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld illustreert hoe de inrichting van een klaslokaal een bijdrage kan leveren tot een krachtige leeromgeving ter ondersteuning van technische vakken. Op initiatief van een aantal leraren werd een TO-lokaal ingericht dat …
VideoSchool/onderwijs -
Privacy op internet bestaat niet: Interview met computerspecialist Paul Guldentops
Netwerk- en computerspecialist Paul Guldentops was een van die griezels die de privégegevens van onschuldige voorbijgangers blootlegde voor ’t filmpje van De waarzegger die alles over je weet. Hij schoof aan bij De …
Video (6)School/onderwijs -
Creative Classrooms Lab Vlaanderen
Deze video toont de resultaten van het Creative Classrooms Lab project in Vlaanderen. Volgende scholen participeerden aan het innovatieproject: PTS Maasmechelen, Sint-Augustinus Bree, Middenschool GO Minneplein Ieper, Lucerna College Limburg and …
VideoOrganisatie, firma, vzw