-
Iemand voorstellen: Schrijfopdracht
Een persoon voorstellen aan de hand van de eerste kennismakingsvragen.
Downloadbaar lesmateriaal (31)Leerkracht -
Wat werkt in taalonderwijs aan laaggeletterde jongeren?
Een project van UAntwerpen ontwikkelde twee praktijkgidsen voor taalonderwijs aan laaggeletterde jongeren. Met de meest recente wetenschappelijke inzichten die vertaald worden naar de klaspraktijk.
De eerste praktijkgids focust …Artikel (4) -
De familie: Toets
Test: de leerlingen moeten aan de hand van een tekst over een familie een stamboom aanvullen.
De oefening interactief inzetten? Dat kan: Familiestamboom : Leesopdracht
Downloadbaar lesmateriaal (123)Leerkracht -
Hoofdletters: Toets
Dit is een toets om na te gaan of de OKAN-leerlingen de regels van de hoofdletters kennen.
Downloadbaar lesmateriaal (70)Leerkracht -
Behoeftegericht lesmateriaal maken
Dit artikel geeft tips voor het maken van spelletjes, bijvoorbeeld ter ondersteuning van de NT2-lessen. Het beschrijft ervaringen met het ontwikkelen van behoeftegericht lesmateriaal, op maat van de cursist.
Onrechtstreeks is het reclame voor …
Artikel (10)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tegenstellingen en dieren: Toets
Toets voor OKAN-leerlingen over de dieren en de tegenstellingen.
Downloadbaar lesmateriaal (63)Leerkracht, Ander -
Openingsuren: Spreek- en leesoefening
Een oefening voor de cursisten Nederlands als tweede taal. Als authentieke context worden de openingsuren van de VDAB en de RVA genomen. Cursisten moeten aanduiden of een bewering juist of fout is.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
School(taal), ouders en anderen
Van jongs af spreken kinderen verschillende (soorten) talen: met vrienden tijdens het sporten, thuis aan tafel met de familie, met de leerkracht in de klas … . Om op school te kunnen volgen, is een goede beheersing van het Nederlands …
Artikel (7)Directie -
Secundaire scholen met ex-OKAN leerlingen
Een onderzoek van het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) van de KULeuven toont aan dat ex-onthaalklassers meer dan andere leerlingen in het BSO, DBSO of het BuSO terecht komen. Ze halen meer C-attesten en minder A-attesten. Ze belanden vaak in …
ArtikelDirectie -
Taal en talen in een grootstedelijke context
De grootstad is bij uitstek meertalig en multicultureel. Jongeren gebruiken er buiten school vaak andere codes om te communiceren. De school is de voornaamste plaats waar ze het Nederlands horen. Scholen in grootsteden hebben dikwijls ook grotere …
ArtikelDirectie