-
dynamoPROJECT: Praktijkvoorbeeld
In dit filmpje worden drie praktijkvoorbeelden getoond met getuigenissen van leerkrachten, leerlingen en experts over de meerwaarde om via dynamoPROJECT met een kunstenaar aan de slag te gaan in de klas. De mogelijkheden zijn eindeloos: Schakel …
Video -
Future fit
Nik Lippens is leerkracht tweedekansonderwijs en sociaal ondernemer. In zijn eigen schoolpraktijk lanceerde hij het label Goed Bezig en experimenteert hij nu in het secundair onderwijs met community service learning. Kom er meer over te weten in …
Video -
Participatie binnen het IAC-traject: Praktijkvoorbeeld van uit ondersteuningsnetwerk
In dit filmpje getuigen drie ondersteuners hoe zij werken met leerlingen met een individueel aangepast traject in het regulier onderwijs.
Video (8) -
Meedoen met Operatie Proper
Operatie Proper is een beloningssysteem waarbij scholen en jeugdverenigingen een duwtje in de rug krijgen om zwerfvuil duurzaam aan te pakken. Hoe? Door samen een actieplan op te stellen, ondersteuning te bieden (o.a. opruimmateriaal, …
Video -
Oefenles - Heeft er iemand nog vragen?: Het Labo
"Wat is een hologram? Wat is een perforatie? Dat zijn quizvragen. 'Is dit vals biljet geloofwaardig?', dat is een goede vraag." In de aflevering van Het Labo geeft pedagoog Kristof De Coninck feedback aan derdejaarsstudent Olivier Van Roy. Zijn …
VideoGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe werk je met de thuistaal in de klas?
Hoe geef je de thuistaal van je leerlingen een actieve rol in de klas? Samen met een aantal geëngageerde Gentse leraren zocht Onderwijscentrum Gent het uit. Hannelore geeft les in HTISA en vertelt over hoe zij aan de slag ging met …
Video (5) -
Bewegingsmomenten op school creëer je zo!
Beweging op school biedt heel wat voordelen. Maar hoe integreer je beweging en hoe betrek je andere leerkrachten en directie hierbij? Hoe creëer je een bewegingsaanbod tussen en tijdens de lessen en hoe integreer je bewegingstussendoortjes? …
Video (4) -
"Presteren en je goed voelen op school? Natuurlijk gaat dat samen": One minute tip
Hoe laat je leerlingen uitblinken, zonder dat ze bezwijken onder prestatiedruk? Eiji Sakayama, directeur van de Japanse school in Brussel, bedacht daarvoor deze leuke 'Complimentenboom'. "Ik wil dat mijn leerlingen zich goed voelen. Dan leren ze …
Video (5) -
Hoe komen leerlingen je les binnen? Doe een check-in: One minute tip
Een leerling met zijn hoofd op zijn bank, vindt jouw les niet interessant. Babbelaars willen jou alleen maar tegenwerken. “Zulke veronderstellingen zijn niet altijd correct”, zegt CVO-lector Lieve Hendrickx. “Met een check-in bij …
Video -
Met dyslexie voor de klas: Fouten maken mag
Jonas en Griet kozen voor de lerarenopleiding, ondanks hun leerstoornis dyslexie. De weg naar hun diploma was zwaar, maar nu staan ze er. Ze vertellen over hun trucjes om geen fouten te maken in de klas en daarbuiten, maar ook over hun sterktes …
Video (4) -
Rust in de klas: One minute tip
Leerlingen zelfstandig aan het werk zetten zónder dat ze je voortdurend vragen stellen en de concentratie weg is? Leraar Annelien stuurt ze met een post-it naar de ‘parkeerplaats’. Kijk hoe het werkt.
Video (10) -
Spiekbriefje gebruiken: One minute tip
In de klas van leraar Katleen Van Autgaerden mogen alle leerlingen spieken tijdens de toets. Op hun spiekbriefje leren ze een grote hoeveelheid leerstof heel compact te maken.
Video