-
Opruimen scheepswrakken: Infografiek
Afgelopen jaar verwijderde een team van professionele duikers 8 ton aan visnetten, vislood en ander marien zwerfvuil uit het gezonken scheepswrak SS Kilmore.
Informeer je leerlingen over deze problematiek met behulp van deze informatieve zoekplaat.Beeld -
Eerste hulp bij tandongevallen: Infofiche
Deze infofiche werd opgesteld door het Vlaams Instituut Mondgezondheid en geeft aan wat je moet doen bij een gebroken of verplaatste (melk)tand.
Beeld -
Omgaan met boosheid: Tips
Vijf mogelijke tips die kinderen en jongeren kunnen helpen om hun boosheid te kanaliseren.
Boosheid is een emotie is die er mag zijn. Het wordt pas een probleem als de emotie te intens is, te vaak voorkomt, te lang duurt, tot agressie lijdt of als de …
Beeld (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Jaarlijn
Jaarlijn om in de klas op te hangen met seizoenen als achtergrond.
Beeld (10)Leerkracht -
Drank en voeding: Prijslijsten watervoetafdruk
Op deze prijslijsten zie je hoeveel water het kost om bepaalde drankjes en maaltijden te maken. Leuk om te gebruiken voor sensibilisering rond de watervoetafdruk bij schoolfeesten, recepties…
Beeld (5) -
Watervoetafdruk: Infographics
In enkele beelden geven we info over de watervoetafdruk in het algemeen, de watervoetafdruk van kledij, papier, voeding, snacks en drank en enkele tips om je watervoetafdruk te verkleinen.
Beeld (20) -
Omgekeerde voedingsdriehoek: Blanco sjabloon
Laat de leerlingen zelf deze lege versie van de voedingsdriehoek aanvullen.
Beeld (19)Leerkracht -
Beloningsladder
Wie kan zich aan de afspraak houden en gaat omhoog op de beloningsladder? Wie heeft het wat moeilijk en zakt er een plaatsje?
Wie in de top van de ladder geraakt, krijgt op het einde van de dag een extra beloningspunt. Maar wie onderaan …
Beeld (56)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
GGGG-schema
Een visueel hulpmiddel om met een leerling aan de slag te gaan met het GGGG-model:
- Wat is er gebeurd?
- Wat dacht je en voelde je op dat moment?
- Hoe reageerde je?
- Wat was het gevolg van je reactie?
Zowel bruikbaar voor kinderen met faalangst als …
Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Boerderij: Praatplaat
Met deze praatplaat rondom de boerderij kan je werken aan het uitbreiden van de woordenschat en het stimuleren van de communicatieve vaardigheden van de kinderen.
De tekening sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen zodat ze …Beeld (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Conflict oplossen: Stappenplan
Deze poster geeft in zes stappen weer hoe leerlingen zelfstandig tot een oplossing kunnen komen bij een conflict.
- Eerst moeten de kinderen tonen dat ze open staan om over het conflict te praten. Dit kan door de handen met de handpalmen naar boven …
Beeld (22)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Zelfevaluatie in de turnles
Deze wandplaat helpt je om leerlingen zichzelf te laten evalueren!
Na de les bewegingsopvoeding gaan de kinderen voorbij de deur en geven ze een high-five op één van de vier emoticons.
Beeld (7)Leerkracht, ICT-coördinator, …