-
Mijn rolmodellen: Werkblad
Rolmodellen zijn belangrijk. Zij geven jou een voorbeeld van hoe jij ook kunt zijn of worden. Een rolmodel kan iemand uit je privéleven zijn, bijvoorbeeld je vader, tante, buurvrouw... Maar het kan ook een beroemd iemand zijn. Dit werkblad …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Hoe gaat het met jou?: Ganzenbord
Dit spelbord kan gebruikt worden om in gesprek te gaan met leerlingen.
Je kan het in groep spelen of per twee om het gesprek op gang te brengen.Downloadbaar lesmateriaal (3)NieuwAnder -
Wat doen bij hevige emoties?
Kaartjes met strategieën om tot rust te komen bij 'grote gevoelens'.
Downloadbaar lesmateriaalAnder -
James Ensor: Lespakket
Je hebt ongetwijfeld al van hem gehoord: Ensor! James Ensor. Een van de belangrijkste Belgische kunstenaars. Maar wie was de man achter de maskers? Een eigenzinnige rebel, humoristische baron, man van de zee, kunstenaar van de wereld? Kijk, …
Downloadbaar lesmateriaal (8) -
Fixed of growth mindset
Leerlingen krijgen verschillende zinnen. Ze noteren de zinnen in de juiste kolom: fixed of growth mindset.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Omgaan met boosheid en frustratie: Fiche
Wat maakt me boos? Hoe herken ik boosheid bij mezelf en anderen? Wat kan ikzelf doen? Wat kunnen anderen doen?
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Positief dagboek
Via dit werkblad kunnen de leerlingen per dag invullen wat positief is gegaan (een toets die goed ging, iemand dat je hebt geholpen op de speelplaats ...)
Je werkt zo aan een positieve mindset en aan zelfzorg.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Welbevinden: Dagreflectie
Deze kaart kan een leerling aan het einde van elke dag invullen om even terug te blikken op zijn dag.
Dit is een handig hulpmiddel voor kinderen die niets spontaan vertellen over hun dag maar thuis toch aangeven dat het niet leuk is op school. Zo kan …
Downloadbaar lesmateriaal (4)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gevoelens: Memory
Combineer gevoelens met de juiste afbeelding.
Volgende gevoelens komen aan bod: blij, boos, ban, triest, afkeer, verlegen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Het identiteitsmannetje: Praten over gevoelens, gedachten, zelfbeeld ...
Soms hebben kinderen het moeilijk om gevoelens te beschrijven. Soms is het moeilijk om uit te leggen wat er in hun hoofdje speelt en hoe dit in ons lichaam voelt.
Door het identiteitsmannetje kunnen samen vraagjes beantwoord worden aan de hand van de …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Organisatie, firma, vzw -
Vragen om mee te spelen: Social script
Een stappenplan om de sociale vaardigheid van meespelen aan te leren.
Downloadbaar lesmateriaal (4)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gevoelsmeter
Met deze gevoelsmeter heb je snel een overzicht van hoe de leerlingen zich voelen.
Terwijl de leerlingen binnenkomen, hangen ze hun nummer bij het juiste kaartje.Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht