-
Mentoropleidingen duaal leren: Overzicht
Om een duale leerling te begeleiden, dient er op de leerwerkplek een mentor te worden aangesteld. Die mentor moet een mentoropleiding volgen binnen een vooropgestelde termijn. Dit overzicht geeft je wat meer informatie over …
Downloadbaar lesmateriaal -
Leerlijn STEM-vaardigheden: kleuterklas t.e.m. eerste graad secundair onderwijs
De leerlijn STEM-vaardigheden is aan een instrument dat het ontwikkelingsproces van STEM-vaardigheden bij leerlingen in kaart brengt en dat o.a. bij het evalueren kan gebruikt worden. Leerkrachten werken vaak inhoudsgericht bij STEM-projecten …
Downloadbaar lesmateriaal -
Leerwerkplek: Leerroutes
In één oogopslag weten wat het verschil is tussen een stage, een SAO en een OAO? Dat kan via onze leerroutes!
Dit instrument is ontwikkeld om te gebruiken in gesprek met potentiële leerwerkplekken, maar is ook voor scholen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Leerwerkplek: Leidraad opstartgesprek
Deze gespreksleidraad wordt verspreid aan onze duale leerbedrijven en biedt hen een geheugensteuntje van welke vragen ze best bespreken tijdens het opstartgesprek met de trajectbegeleider of praktijkleerkracht van de school.
Als …
Downloadbaar lesmateriaal -
Starten met innovatie in het technisch en beroepsgericht onderwijs: Inspiratiegids
Werk je in een technische of beroepsgerichte school en heb je een interessant innovatief idee om de wereld van onderwijs en arbeidsmarkt voor jezelf en je leerlingen te verbeteren?
Wil je dit graag in een project gieten maar weet je niet waar …
Downloadbaar lesmateriaal -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Functioneel en geïntegreerd werken in de basiseducatie
De Netwerkdag van Ligo, centra voor basiseducatie, stond volledig in het teken van hun nieuwe agogische visie. Lees er alles over in dit EPALE-zine.
Artikel -
Structurering innovatieve studentenprojecten in studentensteden
Het draaiboek vormt de weerslag van het City of Things project
‘Structurering Innovatieve Studentenprojecten in Studentensteden’, dat in 2018 werd
goedgekeurd door VLAIO, het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen. De …ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Natuur- en milieueducatie voor duurzame ontwikkeling: Van theorie naar praktijk
Het reflectie-instrument geeft aanzet tot nadenken over je educatieve werking.
In welke mate is je educatieve werking gericht op educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO)?Het bestaat uit drie delen:
- planning
- implementatie …
ArtikelLeerkracht -
STEM: Conceptmodel
Model dat beschrijft op welke wijze de STEM-filosofie kan geïntegreerd worden in de lespraktijk.
Artikel (7)Ander -
Didactiek voor geïntegreerd STEM-onderwijs: Kenmerken en leerdoelstellingen
Visietekst over STEM-onderwijs, met volgende klemtonen:
- Nood aan geïntegreerd STEM-onderwijs
- Doelgroep
- Leerdoelstellingen van geïntegreerd STEM-onderwijs
- Kenmerken van geïntegreerd STEM-onderwijs
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Efforts to increase students interest in pursuing STEM-studies and -careers
Dit rapport van Scientix, in opdracht van European Schoolnet, zet de krachtlijnen neer van een Europees onderzoek om jongeren te stimuleren een STEM-opleiding te kiezen.
Een greep uit de inhoud:
- prioriteiten en strategieën in …
ArtikelLeerkracht