-
Grafieken maken: Hoe doe je dat en wanneer gebruik je welke soort grafiek?
Artikel waarin verschillende soorten grafieken worden besproken en wordt uitgelegd welke grafiek je best gebruikt in welke situatie. Ook het gebruik van de X- en Y-as komt aan bod.
Artikel -
Boost je vreemde talen met Netflix
Blogpost waarin wordt uitgelegd hoe Language Learning with Netflix werkt.
Via deze extensie kun je in een Chrome-browser ondertitels op Netflix in twee talen afspelen en woordenschat in de vreemde taal opzoeken.
Artikel (5)Leerkracht, Ander -
Musea zetten hun deuren digitaal open met aangepast lesmateriaal
Alle musea zijn dicht, maar je kan op zoveel educatieve manieren de collecties verkennen.
Net op momenten als deze kan je kinderen en jongeren met musea laten kennismaken.Vele medewerkers hebben trouwens aangepast lesmateriaal en tips uitgewerkt om …
Artikel (6) -
26. ‘De geheimen van het bos’, een multimediale zoektocht door de natuur: ICT Springplank Kleuters
Vooraan bij de uitwerking van het thema 'de herfst' staat het beleven van de realiteit. Er is een uitstap naar het bos en allerlei natuurmateriaal wordt in het natuurhoekje verzameld door de kinderen.
De cd-rom ‘Oscar de ballonvaarder en de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
08. Logisch rangschikken: ICT Springplank Kleuters
Leren structureren komt in een aantal ontwikkelingsdoelen voor (zie eindtermen).
Zo gaan kleuters hier a.h.v. de bijgevoegde software en presentatie:
- Een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde …
Artikel (7)School/onderwijs -
13. Clic 3.0: ICT Springplank Kleuters
De makers van het programma CLIC 3.0 vertrokken van een duidelijke missie: een gereedschap ontwerpen voor leerkrachten om op een vlotte manier oefenmateriaal voor de computer samen te stellen. Bovendien moest het programma de mogelijkheid bieden om …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
21. Elektronisch rekenblad in de lessen beschrijvende statistiek: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Er zijn meerdere motieven om in de lessen beschrijvende statistiek een rekenbladprogramma in te lassen. Het belangrijkste argument is de directe en vlotte visualisering van het cijfermateriaal waardoor inzicht gefundeerd wordt. …ArtikelLeerkracht -
20. Zelfstandig aan het werk: grafieken en diagrammen ontdekken: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Actief leren en op eigen tempo kunnen werken. Dit was de uitdaging voor een individueel leerproject voor de leerlingen van het eerste jaar. Hiervoor hebben we ook een automatische foutencorrectie ingevoerd. Als onderwerpkeuze ligt het …Artikel (4)Leerkracht -
32. Ruimtelijk inzicht oefenen met Cubetest: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Ruimtelijk inzicht is een vaardigheid die sterk aan bod komt in de basisschool. Ze is zo fundamenteel voor het uitvoeren van heel wat taken dat ze in de eindtermen meetkunde een centrale plaats inneemt. …ArtikelDirectie -
31. Online rekenspelen voor de B-stroom: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Voor leerlingen van de 1ste graad BSO is het een verademing om op een speelse manier bezig te zijn met wiskunde. Variatie in werkvorm is erg belangrijk voor leerlingen uit de B-stroom. Differentiëren is niet alleen leerlingen die …ArtikelDirectie