-
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Pixels tekenen: Unplugged programmeren
Bij deze opdracht leren leerlingen coderen zonder computer. Op een speelse manier leren ze aan de hand van een raster en een getal een code omzetten naar een pixeltekening.
De meeste tekeningen hebben te maken met het thema zee.Downloadbaar lesmateriaal (106)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wie wint de teamchallenge in de klas?: Lesfiche 8.4
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Van rups tot vlinder - eindevaluatie met een quiz: Lesfiche 3.8
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Onderzoekend leren over natuurkundige verschijnselen: Lesfiche 3.7
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
België, Europa en de wereld: Lesfiche 3.1
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Stappenplan: Hoe ga je aan de slag met Scoodle Play?
Je krijgt stap voor stap instructies om in te loggen en te oefenen op Scoodle Play van Plantyn.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
3D-tekenen met Tinkercad
Een stappenplan om aan de slag te gaan met 3D-tekenen.
De leerlingen werken online met Tinkercad.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, ICT-coördinator -
Studiekeuzebegeleiding: Zelfstudiepakketten
Handleiding bij het online voorbereidingsplatform Aan de slag. Eerst gaan we dieper in op de sterktes van Aan de slag bij het gebruik ervan in de klas. Daarna stellen we een aantal good practices voor waarin leerkrachten tonen hoe zij Aan de …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Micro:bit: Bibberspel
Deze opdracht combineert programmeren met construeren. We maken een bibberspel/zenuwspel, waarbij een micro:bit het aantal aanrakingen bijhoudt. Dat kan uitgebreid worden met geluid, een valsspeelknop, een evaluatie met smileys, ...
Dit stappenplan …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, ICT-coördinator, …