-
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Kennismakingsspelletjes voor de bijles Frans, Engels, Spaans of Duits
Bij taallessen is het raadzaam om voor de inhoudelijke start informeel gedurende een halfuurtje kennis te maken via een spel. Zo is het ijs meteen gebroken. In dit artikel vind je naast de Nederlandse versie van het …
Artikel (3) -
Acht tips voor je mondeling examen Frans of Engels
Een mondeling examen is voor veel leerlingen een ontmoedigend vooruitzicht, vooral als het in een andere taal is. Het blijft voor velen een zenuwslopend moment, of je nu in de middelbare school zit of aan de hogeschool of universiteit studeert. …
Artikel -
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Leerlingen motiveren om een taal te leren
Ken je het? Leerlingen die schroom hebben of angstig zijn om te praten voor de klas. Hoe kunnen wij deze leerlingen helpen?
Dat kan door het inzetten van technologie zoals de iPad.
Het doel is niet het gebruiken van een iPad maar wel hoe stimuleren …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Academisch Engels: do’s en don’ts
De meeste studenten hebben een goede basis- of zelfs gevorderde kennis van het Engels. Toch vormt schrijven in academisch Engels vaak een struikelblok voor velen. Academische teksten zijn niet zo maar formele teksten, ze vereisen een …
Artikel -
Conditionals: Engelse if-zinnen (if clauses)
If I had ten million, I would ask the Queen to come for afternoon tea. Als je tien miljoen had, wat zou jij dan doen?
Die eerste twee zinnen zijn if-clauses. Met if-zinnen geef je in het Engels een voorwaarde aan; in het Nederlands doe je dat met …
Artikel -
Amerikaans en Brits Engels: De geschiedenis en verschillen
We worden allemaal geconfronteerd met Engels; zowel Amerikaans- als Brits-Engels. Het is allebei correct, maar op school leren we het Brits-Engels. Wat is nu precies het verschil tussen het Brits- en het Amerikaans-Engels? En hoe zijn die …
Artikel -
Foutief gebruikte Engelse spreekwoorden: Blogbericht
We kennen allemaal wel enkele grappige en foutieve Engelse gezegden en spreekwoorden zoals unfortunately peanut butter of I fell with the door in house. Maar wat zijn nu de juiste varianten? In dit artikel krijg je de correcte variant van enkele …
Artikel -
Present perfect continuous: Beknopte samenvatting
De present perfect continuous, was dat nu met to have erbij, of met being, of allebei? Na het lezen van dit artikel is het voor jou duidelijk wanneer je de present perfect continuous gebruikt en hoe je hem vormt.
Artikel