-
Code City: Programmeren met micro:bit
In deze bijdrage vind je een oefenboekje om te leren programmeren met de BBC micro:bit. Dit boekje werd samengesteld in kader van het project Code City waarbij leerlingen leren coderen.
Code City wordt gerealiseerd door District09, Fyxxi en …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Andere functie -
Leren tekenen met SketchUp 3D: Presentatie
In deze Prezi-presentatie kom je meer te weten over het tekenprogramma Sketchup 3D en hoe je ermee aan de slag kan. Komt onder andere aan bod:
- wat is SketchUp;
- wat is 3D-tekenen;
- inleiding SketchUp;
- menubalk;
- oefenen;
- leren tekenen met SketchUp.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Naspelen van het internet: Computationeel denken
Je leerlingen leren hoe het internetwerk door middel van dit spel.
Ze leren de begrippen servers, URL-adressen, webadressen, IP's, DNS,... kennen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Estafette programmeren: Unplugged programmeren
We bouwen verder op de vaardigheden uit programmeren op ruitjespapier. De nadruk ligt nu op het belang van volgorde en het proces van debuggen om programma's tot een goed einde te brengen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Abstractie: Computationeel denken
In deze les worden de dagelijkse routines van de leerlingen besproken. Met behulp van een denkspel leert de klas over de effectiviteit van abstractie tijdens het programmeren.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Functies: Unplugged programmeren
We maken een zonnevanger van touw, kralen en een speciale bedel.
De leerlingen zullen een reeks repetitieve stappen volgen en vervolgens worden gevraagd om bepaalde sets te identificeren, die meerdere keren worden gedupliceerd.
Zodra die vaardigheden …Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Algoritmes: Unplugged programmeren
Tijdens deze les ontdek je algoritmes. Je kan op verschillende manieren het einddoel bereiken.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Wat doet een computerwetenschapper?: Introductie op informatica
De lesfiche legt het concept van informatica en uit. Leerlingen leren ook wat een computerwetenschapper doet.
Wanneer de meeste mensen aan informatica denken, stellen ze zich over het algemeen programmeren voor. Vaak gaan ze ervan uit dat …Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Eindproject: Leren programmeren en coderen
Als je alle vorige leerpaden hebt gevolgd, kan je hier aan de slag voor het maken van een eindproject.
Je leert het proces van het ontwerpen, ontwikkelen en presenteren van nieuwe projecten kennen.
Eerst bestudeer je enkele …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Functies: Leren programmeren en coderen
In het leerpad ontdek je dat functies nuttig kunnen zijn.
Daarvoor gebruik je bepaalde functies bij de artiest. Vervolgens ga je aan de slag met andere soorten functies om de boer te helpen zijn gewassen te oogsten.
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw