-
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
LeerID Leerlingloket: Handleiding voor leerlingen
Op deze pagina vind je de handleiding waarmee leerlingen aan de slag kunnen gaan met het LeerID Leerlingloket. Het LeerID Leerlingloket is het leerlingengedeelte van LeerID. Hier kunnen leerlingen zich aanmelden om hun account zelf te …
Downloadbaar lesmateriaal -
Google for Education, werken in de cloud (basis): Training
In deze drie uur durende training bekijken we hoe je als schoolteam aan de slag gaat in de cloud met de Chrome browser, Google Drive en Google Documenten.
Inhoud:
Chrome browser:
- werking van de Chrome browser,
- personaliseren,
- werken met …
tot
Nascholing of activiteit -
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
Educatieve robotica en programmeren: Workshops
Nooby.tech biedt STEM, educatieve robotica en programmeerworkshops aan voor kinderen van de kleuterschool tot de middelbare school. We brengen alles mee wat nodig is en zorgen voor leuke en spannende lessen. Het programma wordt aangepast aan …
Nascholing of activiteit -
Vormingen mediawijs opvoeden voor ouders: Veilig Online
Mediaopvoeding is praten.
Hoe gaan ouders het best om met het digitale leven van hun kinderen? Mediawijsheid zit wellicht al verweven in het educatief project op school. Door ouders te betrekken kan een school de mediaopvoeding van kinderen en …
Nascholing of activiteit -
Kunnen jouw leerlingen al computationeel denken?
In dit artikel van Klasse heeft Frank Neven, professor informaticawetenschappen aan de universiteit Hasselt, het over het belang van computationeel denken in het basis- en secundair onderwijs. In de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
De Klankmakerij
De voorbije maanden werd het voormalige F-Experience Museum in het Heuvelland omgetoverd tot De Klankmakerij. Aan de hand van doe-opdrachten en klankspelen ga je met elkaar in competitie. Wie alle etappes van de Klankmakerij heeft doorlopen, …
tot
Nascholing of activiteit -
Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven
‘Fake news is overal, en jongeren trappen er met open ogen in’. Klopt dat? En wat kan jij als leraar doen? Annelore Deprez (UGent en Arteveldehogeschool) verklaart de opkomst van fake news en vertelt hoe jij je leerlingen kritisch …
Artikel (3) -
Aan de slag met Screencast-O-Matic
Screencast-O-Matic is een webapplicatie voor het opnemen van screencasts: een opname van jouw computerscherm, alle handelingen die je daar doet, plus (als je wil) jouw webcam. Een screencast is ideaal voor flipping the classroom, waarbij de …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Gsm-inzamelactie
Schrijf je in voor een gsm-inzamelactie en maak kans op gratis ICT-materiaal.
Wist je dat ...
- een gsm tijdens de productie gemiddeld 4 keer rond de wereld reist;
- 99% van de onderdelen van een gsm door Recupel recycleerbaar zijn;
- er wereldwijd 47 …
Aankondiging (5) -
Didactiek voor geïntegreerd STEM-onderwijs: Kenmerken en leerdoelstellingen
Visietekst over STEM-onderwijs, met volgende klemtonen:
- Nood aan geïntegreerd STEM-onderwijs
- Doelgroep
- Leerdoelstellingen van geïntegreerd STEM-onderwijs
- Kenmerken van geïntegreerd STEM-onderwijs
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht