-
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
PMD-afval: Zoek de vijf verschillen
BookWidgets waarbij je vijf verschillen zoekt tussen twee PMD-afvalcontainers.
Bron: PMD: Zoek vijf verschillen door Katrien Mesdag
Interactieve oefeningLeerkracht -
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
Start-Wijs: Hoe houd je (jouw) startende leerkrachten aan boord?
Het leerkrachtentekort en de uitstroom van startende leerkrachten vormt een stevige uitdaging. Er worden verschillende acties op korte en lange(re) termijn genomen of gepland. In welke mate sluiten deze werkelijk aan bij de behoeften van …
Artikel (4) -
Inspiratiebundel: Integrale toegankelijkheid van schoolgebouwen
In deze bundel wil AGIOn inspiratie geven om oude gedachten over oude en nieuwe schoolgebouwen te confronteren met nieuwe vormen.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Wetenschappelijke opvolging professionaliseringstrajecten ter versterking van leiderschap voor herstel en veerkracht: Onderwijsonderzoek
Dit onderzoek heeft tot doel randvoorwaarden, processen en effecten van de opgezette professionaliseringsinitiatieven in kaart te brengen om zodoende aanbevelingen voor het professioneel continuüm van schoolleiders te kunnen formuleren en …
Artikel -
Natuurbetrokkenheid bij jongeren in het secundair onderwijs: Wetenschappelijk rapport en bevraging
UAntwerpen onderzocht in opdracht van Duurzaam Educatiepunt de wetenschappelijke literatuur over natuurbetrokkenheid in het secundair onderwijs. Het rapport gaat dieper in op de drempels en de hefbomen om jongeren meer te betrekken bij de natuur. …
Artikel -
Wie ben ik?
Draai aan het rad.
Vertel iets over jezelf aan de hand van de tekening die je ziet.Bijvoorbeeld:
- Je ziet een kat. Je kan iets vertellen over je lievelingsdier. Of over je huisdier.
- Je ziet een wereldkaart. Je kan iets vertellen over een land waar je …
Interactieve oefening (17)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wijze lessen voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen in het leerplichtonderwijs
Hoe kies je als leraar, vakwerkgroep of schoolteam een lesmethode? Waarmee houd je rekening bij het ontwikkelen van een leermiddel? Hoe gebruik je het leerboek op een doordachte manier in je klaspraktijk? Er is weinig onderzoek voorhanden en er …
Artikel -
Cyberpesten in cijfers: Infographic MediaNest
Hoe vaak komt cyberpesten voor bij jongeren? Welke vorm van cyberpesten komt het vaakst voor? Bij wie zoeken jongeren steun?
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Expressions de temps: Vertaaloefening en dictee (3)
Hier kan je zinnen zowel mondeling als schriftelijk oefenen. Nadien kan je zelf een dictee doen over deze zinnen. Je oefent op les expressions de temps.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Draai een verhaal
Laat de slotmachine ronddraaien en bedenk een verhaal met de vier afbeeldingen die je ziet.
Noteer, vertel, teken het verhaal of maak er een toneeltje van.Interactieve oefening (28)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner