-
Alle Latijnse stijlfiguren die je moet kennen: een overzicht
Moet je op school Latijnse stijlfiguren kennen? In teksten worden vaak stijlfiguren gebruikt, ook in het Latijn. Of je nu Cicero, Catullus of Vergilius leest tijdens je lessen, in al deze werken komen Latijnse stijlfiguren veelvuldig voor. Let er …
ArtikelNieuw -
Breng Tacitus tot leven met AI
Artikel over een project rond AI-technologie, een samenwerking tussen de UGent en het Sint-Lievenscollege, waar een brug werd geslagen tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: klassieke talen en programmeertalen. In dit project kan je je kennis van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlingen motiveren om een taal te leren
Ken je het? Leerlingen die schroom hebben of angstig zijn om te praten voor de klas. Hoe kunnen wij deze leerlingen helpen?
Dat kan door het inzetten van technologie zoals de iPad.
Het doel is niet het gebruiken van een iPad maar wel hoe stimuleren …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng de Romeinse keizers terug tot leven met AI
Artificiële Intelligentie heeft een steeds grotere invloed op ons leven. Van autocorrectie op touchscreentoetsenborden over aanbevelingen op Netflix, de berichten op sociale media, de leveringen bij Deliveroo … tot de ranking op …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
09. Constructiespelen: ICT Springplank Kleuters
Kinderen bouwen graag. Ontwikkelingsdoelen uit het domein wiskundige initiatie krijgen hier kansen. Laat de kleuters het bouwen en construeren ook eens virtueel doen. ICT biedt een snel en flexibel medium voor allerlei constructiewerk. De gewone …
ArtikelSchool/onderwijs -
08. Logisch rangschikken: ICT Springplank Kleuters
Leren structureren komt in een aantal ontwikkelingsdoelen voor (zie eindtermen).
Zo gaan kleuters hier a.h.v. de bijgevoegde software en presentatie:
- Een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde …
Artikel (7)School/onderwijs -
14. In de computerhoek oefenen met een totaalpakket van leeractiviteiten: ICT Springplank Kleuters
Het ontwikkelingsdoel wordt als volgt omschreven: “in concrete situaties handelingen uitvoeren met vormen, grootheden en figuren, in functie van een kwalitatief kenmerk (2.4)”. In de activiteiten rond vormen moeten de leerlingen op de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
13. Clic 3.0: ICT Springplank Kleuters
De makers van het programma CLIC 3.0 vertrokken van een duidelijke missie: een gereedschap ontwerpen voor leerkrachten om op een vlotte manier oefenmateriaal voor de computer samen te stellen. Bovendien moest het programma de mogelijkheid bieden om …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
11. GCompris: oefeningen presenteren in stappenkaarten: ICT Springplank Kleuters
Naast het klassieke aanbod van commerciële software en freeware doet vrije software zijn intrede in de wereld van educatieve programmatuur.
Het programma GCompris wordt in twee versies aangeboden: een beperkte reeks activiteiten vind je terug …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator