-
Bronvermelding: APA
Na afwerking van een schrijfstuk vermeld je doorgaans je bronnen. Hoe begin je eraan?
Wens je je bronnen te vermelden volgens de APA-normen dan kan je aan de slag met een handige tool. Maak hiervoor je keuze uit boek, krant, tijdschrift en/of …
Artikel (6)Leerkracht -
Flipboard: Maak je eigen magazine
Als leerkracht lees je vaak interessante dingen over je vakgebied, maar soms is het te kort dag om al die info in je lessen te verwerken. Je kan artikels meegeven of cursisten de link doorsturen, maar heel handig is dat niet. Wat als je al …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Google Docs: Ingebouwde onderzoeksfunctie
Google Drive blijft een van de beste manieren om bestanden online te bewerken, te delen en op te slaan. Een minder bekende optie in Drive is de ingebouwde onderzoeksfunctie in Google Docs. Deze functie kan je activeren door in de …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator -
Start het schooljaar met voorleessoftware
Voor leerlingen met een lees- of schrijfprobleem biedt het werken met digitale versies van boeken veel kansen. Aan ’t begin van dit schooljaar valt er heel wat nieuws te melden.
Adibib in het nieuw
Adibib, waar je digitale versies van …
Artikel (3)School/onderwijs -
VoiceThread: Samen multimedia bespreken
VoiceThread is een gratis web2.0-applicatie.
Hiermee kan je een groepsconversatie opzetten rond een multimedia-element, bijvoorbeeld een beeld, een document, een presentatie of een video.
Deelnemers kunnen vanaf gelijk waar commentaar toevoegen en …
ArtikelICT-coördinator, Ander -
Abiword: Tekstverwerker
AbiWord is een “lichtgewicht” tekstverwerker, analoog aan gesloten software tekstverwerkers. AbiWord kan o.a. Wordbestanden lezen en schrijven en bevat de belangrijkste functionaliteiten die je van een tekstverwerker mag verwachten. …
ArtikelLeerkracht -
Moodle: Geïntegreerd samenwerken
De elektronische leeromgeving Moodle biedt een eenvoudig platform voor ieder leervak. Het biedt kansen om leren leren, (meer) zelfstandig werk en samenwerkend leren te realiseren.
Leerlingen kunnen er, in klasverband of in deelgroepen of …
ArtikelDirectie -
42. E-learning met Dokeos: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Dokeos is een webgebaseerd teleleerplatform. Een didactisch verantwoord gebruik van een dergelijke leeromgeving kan leerlingen motiveren en stimuleren. Multimediale aanvullingen en remediërende oefeningen zorgen voor een andere …ArtikelDirectie -
41. Weblog voor taalonderwijs: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Een weblog (of blog) is een site op het internet waar je je dagelijkse ervaringen kan delen met anderen. Een soort virtueel dagboek, dus. Een eerste voordeel is het delen van kennis en ervaringen. Ook mensen buiten de klas/school kunnen …ArtikelDirectie -
40. Generatieoverschrijdend en schooldoorbrekend leren met 5D: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Constructivistisch leren en peer-tutoring zijn geen onbekende begrippen voor veel scholen. Oudere leerlingen helpen jongere, klasgenoten ondersteunen en leren van elkaar. 5D kadert dergelijke initiatieven in een leerpsychologische …ArtikelDirectie