-
Jam Studio Companion: Eerste hulp bij jams
De JAMZ.BOND lesvideo's hebben als opzet om, met een reeks van vijf lesvideo's, muzikanten klaar te stomen voor de jamsessies van JamZ.Bond. Elke jamsessie is opgebouwd uit een startersdeel, enkele songs voor gemiddelde spelers en een slotstuk …
Interactieve oefening -
Startpunt piano: Pianocursus voor beginners of herbronners
Startpunt piano is een cursus voor pianisten die online kan gevolgd worden. De cursus is opgebouwd uit bijna 20 hoofdstukken: duidelijke video's waarin alles wordt uitgelegd door de lesgever Bas Bulteel.
Techniek, noten, theorie, akkoorden, …
Interactieve oefening -
Toonladderchallenge: Handleiding
In dit artikel legt Joris uit hoe hij tot de toonladderchallenge is gekomen en hoe je ermee aan de slag kan gaan. Hij belicht welke stappen hij zelf genomen heeft en welke tools hij handig vindt.
De filmpjes die bij deze toonladderchallenge …
ArtikelLeerkracht -
Oblique strategies: Lessuggestie
Producer, musicus en componist Brian Eno was een belangrijke inspirator voor o.a. David Bowie, Coldplay en U2. Hij ontwikkelde vanaf 1974 een kaartenset Oblique Strategies. Op de kaarten staan bizarre opdrachten die muzikanten helpen om los te …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid: Veranderingstips
Verandering roept bijna altijd weerstand op, zo ook binnen de academie van Dendermonde. 'Maar liever dat dan onverschilligheid', zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met …
Artikel (3) -
Evalueren zonder cijfers
De Kunstacademie Noord-Limburg werkt al lang niet meer met cijfers op hun evaluaties. In 2012 begon de school te experimenteren met een nieuw evaluatiesysteem. Kon dat zonder punten en met meer nadruk op het proces? Na 5 jaar experimenteren en …
Artikel -
Van leerlingenvolgsysteem tot evaluatiefiche
De Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Turnhout werkte het leerlingvolgsysteem verder uit. Het document groeide met de komst van het nieuwe decreet exponentieel. Toch blijft het een nuttig werkinstrument. Lydia Rommes, leraar piano …
Artikel -
Is je school OK-proof?
De Academie Buggenhout had nog een doorlichting in de oude structuur. In oktober 2019 streek de inspectie 2.0 er een week neer. Directeur Hans Scholliers en coördinator Willem Verheyden delen zes vaststellingen waaruit ook jouw academie zeker …
Artikel