-
'k Blijf staan: Bordspel rond nieuwe autoriteit
Het bordspel 'k Blijf staan is een educatief hulpmiddel dat is gemaakt met als doel jongeren, ouders, leraren en hulpverleners vertrouwd te maken met de principes van nieuwe autoriteit. Deze benadering legt de nadruk op een vernieuwende houding ten …
Fysiek materiaalNieuwAndere functie -
Beter met conflicten. Herstelgericht werken op school.
Overal waar mensen samenleven, doen zich kleine en grotere conflicten voor. School is daar geen uitzondering op. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn. Alleen schort er iets aan de manier waarop we conflicten aanpakken. We reageren krampachtig, …
Fysiek materiaal -
De slimme studiekeuze: Gespreksgids voor (school)begeleiders, ouders en jongeren
Voor jongeren is een complexe langetermijnbeslissing zoals een studiekeuze erg lastig. Dat blijkt duidelijk uit de ruim veertigduizend jongeren die jaarlijks uitvallen in hun eerste studiejaar. Deze studie-uitval leidt niet alleen tot hoge …
Fysiek materiaal -
Algemene didactiek: Didactisch referentiekader voor lesvoorbereiding en lesanalyse
Algemene didactiek is een basisboek voor ieder beginnend (praktijk)leerkracht, docent, lesgever en vormingswerker. Aan de hand van een actueel didactisch referentiekader bespreken de auteurs uitgebreid de verschillende didactische componenten en …
Fysiek materiaal (10)Leerkracht -
Leren. Hoe? Zo!: Een goede studiemethode vinden
De toolbox Leren.Hoe? Zo! bevat 55 kaarten boordevol tips en inzichten om een gepaste studiemethode te vinden en het leren in eigen handen te nemen.
Fysiek materiaal (3)Leerkracht -
Zorgplanning: Online oefenen
Aan de hand van een stagegerelateerde casus komen vijf oefeningen op zorgplanning aan bod. Elke oefening start met informatie over vier zorgvragers. Op basis van die informatie bepaalt de leerling de ideale volgorde om de ochtendzorgen uit te …
Interactieve oefening (28)Leerkracht -
Het didactisch relatiemodel: Kwaliteit online leren
Het Didactisch Relatiemodel is een Noors instrument. Het laat zien hoe de verschillende aspecten van het onderwijs samenhangen en elkaar beïnvloeden. Het model kan een goed uitgangspunt en instrument zijn voor de planning van …
Interactieve oefening -
Inclusief leren: Presentatie webinar
In de meeste organisaties verwachten mensen dat het ondersteuningsteam verantwoordelijk is voor studenten met een beperking die toegang hebben tot het curriculum. We gaan even na wie er verantwoordelijk kan zijn.
…Interactieve oefening (3) -
Samenwerken bij online leren: Presentatie webinar
Deze presentatie werd gebruikt voor onze webinar Samenwerken bij online leren.
In deze presentatie vind je een korte samenvatting van de modules:
- Future Teacher 3.0 : Het community of inquiry framework
- Future Teacher 3.0 : Tools voor …
Interactieve oefening -
Future Teacher 3.0: Collaboratief lesgeven
Dit is een journey van Future Teacher 3.0 over 'samenwerkend leren'.
Samenwerkend leren kan je onderbrengen in 5 gezamenlijke leeractiviteiten:
- creeëren van leermiddelen
- categorieën
- probleemoplossing en …
Interactieve oefening -
Future Teacher 3.0: Samenwerkend leren
Dit is een journey van Future Teacher 3.0 over 'samenwerkend leren'.
Collaboratief (samen) leren is niet nieuw, maar technologie zorgt voor:
"nieuwe manieren van communiceren en samenwerken.....waardoor leerlingen, docenten collega's, …
Interactieve oefening -
Future Teacher 3.0: Tools voor Collaboratief leren
Dit is een journey van Future Teacher 3.0 over 'samenwerkend leren'.
In het onderwijs dat je geeft, maak je altijd gebruik van leermaterialen: studieboeken (op papier of in een digitale omgeving), websites, filmpjes, ...
Wanneer je in de …
Interactieve oefening