-
Explosief gedrag bij kinderen: Wat kun je doen in de klas? (1)
Er zijn kinderen die gedrag vertonen dat we bestempelen als explosief. Dat wil zeggen dat ze oncontroleerbare momenten hebben in hun gedragingen. Je kunt dit rangschikken onder agressie; ze schelden, vloeken, gooien met dingen, ...
In dit …
Artikel (9)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Componenten leeromgeving
Bieke nodigt je uit: zoom in op haar samen geraapte inspiraties. Kies uit waar je je in vindt, reflecteer erover, ga verder op zoek naar teksten die jou inspireren! Geef jezelf als leerkracht een boost!
ArtikelLeerkracht -
Pluim en steen: Werken aan laag zelfbeeld
In het artikel staat hoe je pluimen en stenen kan gebruiken om leerlingen met een laag zelfbeeld en perfectionistische ingesteldheid te laten vaststellen dat hun schoolresultaten wel goed zijn en dat hun lat te hoog ligt.
Artikel (28)Leerkracht -
Uitgestelde aandacht bij jonge kinderen
Hoe zorg je als leerkracht ervoor dat de kinderen in je klas je niet voortdurend bestoken met vragen?
Hoe leer je jonge kinderen uitgestelde aandacht aan?In het artikel lees je enkele tips.
Artikel (13)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het nut van verhalen schrijven bij dyslexietherapie
Een handleiding en zeven tips om kinderen te helpen om op een leuke en uitdagende manier de geoefende spellingsregels over te zetten naar dagelijkse schrijfactiviteiten.
Eerst krijg je in het artikel wat uitleg over de spellingontwikkeling van woord- …
Artikel (8)Leerkracht, Ander -
Agressie bij kleuters: Tip van je collega
Alle kinderen vertonen weleens agressief gedrag. Toch komen er steeds meer noodkreten van leerkrachten. Met dit artikel gaan we samen met jullie op zoek naar mogelijke oplossingen, praktijkgerichte tips, concrete ideeën, inspirerende …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
De sprong naar het eerste leerjaar: Hoe bepalen wie mag en wie niet?
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. In deze bijdrage heeft de auteur het over de …
Artikel (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Jij mag niet meedoen!: Kleutergewijs
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over het onaardig gedrag wat soms voorkomt …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Help! Mijn kleuter zwijgt!: Kleutergewijs
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we dit keer berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over selectief mutisme.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
De Max-methode
Roel Buisseret is directeur van KA Merksem. Hij lichtte op de Dag van de evaluatie in Antwerpen zijn evaluatiebeleid toe. Lees het verslag over zijn visie over evaluatie.
Als bijlage vind je ook een visietekst over de Max-methode, die illustreert hoe …
Artikel (7)Leerkracht -
De impact van Brede School: Een verkennend onderzoek
Gedurende drie jaar konden een aantal proefprojecten aan de slag gaan met het concept Brede School.
Wat brachten die proefprojecten Brede School nu eigenlijk teweeg? Welke sectoren waren er bij betrokken? Welke doelstellingen streefden ze na? Welke …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Ouders aan boord van de Brede School
Brede Scholen zetten in op het maximaliseren van ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren. Ouders komen dan uiteraard ook in het vizier. Zij zijn immers belangrijke personen in het leven van kinderen.
Deze publicatie gaat na hoe een partnerschap …
ArtikelLeerkracht, Ander