-
Grafieken maken: Hoe doe je dat en wanneer gebruik je welke soort grafiek?
Artikel waarin verschillende soorten grafieken worden besproken en wordt uitgelegd welke grafiek je best gebruikt in welke situatie. Ook het gebruik van de X- en Y-as komt aan bod.
Artikel -
Sinus en cosinus in een gelijkbenige driehoek: Uitlegvideo
In deze video leg ik uit hoe ontbrekende zijden van een gelijkbenige driehoek bepaald kunnen worden door gebruik te maken van sinus en cosinus.
VideoLeerkracht -
Wiskundige definities van buiten leren. Hoe doe ik dat?
Deel dit filmpje met je leerlingen. Hoe leer je wiskundige definities uit het hoofd?
Video (10)Leerkracht -
Teaching and learning with living heritage: School project
Levend erfgoed in de klas: hang, Japanse drukkunst in de lessen kunst en wiskunde.
(Campus Comenius, Brussel, België.)
Video -
Boost je vreemde talen met Netflix
Blogpost waarin wordt uitgelegd hoe Language Learning with Netflix werkt.
Via deze extensie kun je in een Chrome-browser ondertitels op Netflix in twee talen afspelen en woordenschat in de vreemde taal opzoeken.
Artikel (5)Leerkracht, Ander -
Virtuele bedrijven, echte skills!
COFEP, het Belgische netwerk van virtuele bedrijven, bestaat sinds 1995 en telt +/- 300 virtuele bedrijven in secundaire scholen, hogescholen en opleidingscentra voor volwassen. COFEP is lid van PEN Worldwide, het wereldwijde netwerk, dat meer dan …
Video (3) -
M@thM@tes: Voorstelling project winnaar Koningin Paoloaprijs voor Onderwijs 2012-2013
Kristof Van Campenhout, leraar wiskunde in Don Bosco Haacht werd eerste laureaat voor de Vlaamse gemeenschap voor de Koningin Paolaprijs voor het Onderwijs in 2013 met zijn project M@thm@tes.
Zijn project wil leerlingen dichter bij de wiskunde …
Video (3)School/onderwijs -
Merkwaardige producten: Kwadraat van een drieterm
Deze korte video toont aan hoe je (a+b+c)² = kan oplossen en komt tot een methode :
* kwadraat van de termen
* dubbele producten van alle mogelijke combinaties van twee termen
VideoLeerkracht, Directie, … -
Inhaalles wiskunde in het Frans in het KA Pegasus te Oostende
Dit is een video met een praktijkvoorbeeld CLIL in de wiskundeles. De Nederlandstalige leerlingen krijgen in de eerste graad de kans om een herhalingsles wiskunde te volgen in het Frans. Het filmpje duurt zo'n 5 minuten.
VideoLeerkracht -
21. Elektronisch rekenblad in de lessen beschrijvende statistiek: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Er zijn meerdere motieven om in de lessen beschrijvende statistiek een rekenbladprogramma in te lassen. Het belangrijkste argument is de directe en vlotte visualisering van het cijfermateriaal waardoor inzicht gefundeerd wordt. …ArtikelLeerkracht -
20. Zelfstandig aan het werk: grafieken en diagrammen ontdekken: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Actief leren en op eigen tempo kunnen werken. Dit was de uitdaging voor een individueel leerproject voor de leerlingen van het eerste jaar. Hiervoor hebben we ook een automatische foutencorrectie ingevoerd. Als onderwerpkeuze ligt het …Artikel (4)Leerkracht -
32. Ruimtelijk inzicht oefenen met Cubetest: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Ruimtelijk inzicht is een vaardigheid die sterk aan bod komt in de basisschool. Ze is zo fundamenteel voor het uitvoeren van heel wat taken dat ze in de eindtermen meetkunde een centrale plaats inneemt. …ArtikelDirectie