-
Taalactiverend en -stimulerend Nederlands leren
DocAtlas vroeg een aantal deskundigen inzake spelend taal leren om te vertellen over hun favoriete (speel)leermateriaal. De filmpjes variëren in duur van 5 tot 25 minuten. De materialen die men in de filmpjes bespreekt zijn bijna altijd te …
Video -
Vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen: Kennisclip en lesmateriaal
In deze kennisclip leggen enkele laatstejaarsstudenten Bachelor Sociaal Werk aan de Arteveldehogeschool Gent uit hoe je de zoektocht naar vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen laagdrempeliger kan maken via de organisatie van een vrijetijdsmarkt. …
VideoStudent (niet lerarenopleiding) -
HeadingsMap: Add-on
Met deze add-on zie je de inhoudstafel van een webpagina aan de linkerkant van je scherm.
Handig voor leerlingen om snel hun weg te vinden in een lange online tekst. Ze krijgen nl. de structuur van de tekst te zien en ze kunnen meteen doorklikken naar …
App of softwareLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Participatie binnen het IAC-traject: Praktijkvoorbeeld van uit ondersteuningsnetwerk
In dit filmpje getuigen drie ondersteuners hoe zij werken met leerlingen met een individueel aangepast traject in het regulier onderwijs.
Video (8) -
Hoe werk je met de thuistaal in de klas?
Hoe geef je de thuistaal van je leerlingen een actieve rol in de klas? Samen met een aantal geëngageerde Gentse leraren zocht Onderwijscentrum Gent het uit. Hannelore geeft les in HTISA en vertelt over hoe zij aan de slag ging met …
Video (5) -
Bewegingsmomenten op school creëer je zo!
Beweging op school biedt heel wat voordelen. Maar hoe integreer je beweging en hoe betrek je andere leerkrachten en directie hierbij? Hoe creëer je een bewegingsaanbod tussen en tijdens de lessen en hoe integreer je bewegingstussendoortjes? …
Video (4) -
De klas van 2010/5: Andreas stapt over naar de tweede graad
Twee jaar geleden zagen we hoe Andres (14) met klamme handjes startte in het secundair. Ondertussen zit hij in het TSO en staat hij op het einde van de eerste graad voor een nieuwe keuze: werkt hij het liefst met zijn hoofd of met zijn handen? …
Video -
De Klas van 2010/3: Een plan B heb ik niet
We volgen Sien, Jordy en Karolien tijdens hun laatste dagen in het secundair onderwijs. Ze staan voor levensbepalende keuzes. Zullen ze verder studeren of nu al gaan werken? Verliezen ze hun vrienden of vergroten ze hun netwerk. De ene weet …
Video -
Redelijke aanpassingen en evaluaties: Lezing
Een lezing over het evalueren in de onderwijspraktijk. Hoe evalueren we leerlingen die gebruik maken van hulpmiddelen en redelijke aanpassingen? Wat is de norm en moeten ze voor alle leerlingen dezelfde zijn?
Video (8)Leerkracht -
Inclusie: Animatiefilm
Dit filmpje Quatre petits coins de rien du tout kan gebruikt worden om even stil te staan bij de inclusiegedachte en om na te denken over diversiteit, maar evengoed als inspiratie voor een knutselles of als voorbeeld van een stopmotionfilm.
…Video (11)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De tolk: Op de hielen van ...
Hoe communiceer je duidelijk met anderstalige ouders tijdens het oudercontact? En wat is "de telefoontolk" precies? In deze nieuwe aflevering van de reeks Op de hielen van neemt tolk Anna je een dag op sleeptouw.
Deze video komt uit het archief …
Video -
Dyslexie Font: Lettertype voor dyslectici
Dit lettertype is ontworpen voor mensen met dyslexie.
App of software (6)Leerkracht