-
Nieuwe autoriteit: Affiche
Deze affiche hangt uit in alle klassen en geeft opties voor de leerkracht om met moeilijk gedrag om te gaan.
BeeldLeerkracht -
Omgaan met boosheid: Tips
Vijf mogelijke tips die kinderen en jongeren kunnen helpen om hun boosheid te kanaliseren.
Boosheid is een emotie is die er mag zijn. Het wordt pas een probleem als de emotie te intens is, te vaak voorkomt, te lang duurt, tot agressie lijdt of als de …
Beeld (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Uitstelgedrag aanpakken met de vijfminutenregel
Heb jij in je klas een leerling die zijn taken vaak uitstelt?
Leer hem dan de vijminutenregel en geef hem dit geheugensteuntje.Of misschien is het wel iets nuttig voor jezelf?
Beeld (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Namasté: Begroeting op een 'veilige' manier
Een manier om elkaar op school op een respectvolle manier te begroeten én met de nodige afstand.
Beeld (17)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Werkvorm mentor - pupil: Wandplaat
Poster over deze interactieve werkvorm waarbij de leerkracht heterogene groepjes maakt van twee leerlingen. De pupil krijgt een doeopdracht of oefening. De andere leerling krijgt de opdracht om de pupil te observeren en raad te geven zodat die …
BeeldLeerkracht -
Werkvorm zoemgroepen: Wandplaat
Poster over deze interactieve werkvorm waarbij de leerlingen per groep een discussie. houden en waarbij ze hun stemvolume beperkt houden zodat anderen niet worden gestoord (zoemen). Eén van de leerlingen brengt daarna verslag uit.
BeeldLeerkracht -
Werkvorm bekend, benieuwd, bewaard: Wandplaat
Poster over deze interactieve werkvorm waarbij de leerkracht eerst polst naar de voorkennis (bekend), dan naar wat ze nog niet weten over het onderwerp en wel willen te weten komen (benieuwd) en tenslotte naar wat er is blijven hangen (bewaard).
Beeld (3)Leerkracht -
Dagritmekaarten
Enkele kaartjes om je daglijn in de klas te maken.
De dagritmekaarten werden gemaakt met Piktochart.
BeeldLeerkracht -
GGGG-schema
Een visueel hulpmiddel om met een leerling aan de slag te gaan met het GGGG-model:
- Wat is er gebeurd?
- Wat dacht je en voelde je op dat moment?
- Hoe reageerde je?
- Wat was het gevolg van je reactie?
Zowel bruikbaar voor kinderen met faalangst als …
Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
GROEPI: Regels voor groepswerk
Een geheugensteun om de regels tijdens groepswerk te onthouden. De regels worden voorgesteld met een ezelsbruggetje (GROEPI), en met Sclerapicto's.
Beeld (49)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Conflict oplossen: Stappenplan
Deze poster geeft in zes stappen weer hoe leerlingen zelfstandig tot een oplossing kunnen komen bij een conflict.
- Eerst moeten de kinderen tonen dat ze open staan om over het conflict te praten. Dit kan door de handen met de handpalmen naar boven …
Beeld (22)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Zelfevaluatie in de turnles
Deze wandplaat helpt je om leerlingen zichzelf te laten evalueren!
Na de les bewegingsopvoeding gaan de kinderen voorbij de deur en geven ze een high-five op één van de vier emoticons.
Beeld (7)Leerkracht, ICT-coördinator, …