-
Rekenkast: Ordenen van rekenspelletjes
In deze blog omschrijft Annieke waarvoor zij op school een rekenkast gebruikt en hoe deze is ingedeeld.
Op haar school zijn er veel rekenspellen en -materialen. Om deze materialen een centrale plaats te geven, hebben de leerkrachten een rekenkast …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zes verschillende manieren om de tafels te oefenen
In dit artikel vind je zes verschillende manieren om de tafels op een speelse manier te oefenen:
- kaboem;
- land veroveren;
- Pim Pam Pet;
- sommenzoeker;
- sommenloop;
- stiptekening.
ArtikelLeerkracht -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Moeten hoogbegaafde leerlingen ook tussenstappen noteren?
Hoogbegaafde leerlingen begrijpen soms niet waarom ze tussenstappen moeten noteren bij oefeningen. In dit artikel vind je tips over hoe je dit kan aanpakken in de klas.
Artikel (11)Ander -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Het 'Altijd en Overal' boek: Videoclips
Vincent, een jonge, hippe kunstenaar komt om precies tien over tien bij de professor aan. Waarom om tien over tien? De professor is dol op boeken. Hij weet er alles over... Maar Vincent komt aandraven met een heel bijzonder boek. Zou het een …
ArtikelAnder -
Yoga, meditatie en mindfulness op school in de praktijk
Een artikel met links naar publicaties, lesmaterialen, sites, boeken ... om met yoga, meditatie en mindfulness aan de slag te gaan.
Artikel (3)Ander -
Vijf aanbevelingen voor optimale wiskundekansen voor jonge kinderen: Kleutergewijs
Hoe kan elk kind tussen 3 en 7 jaar optimale kansen krijgen voor een goede wiskundige basis? Een cruciale vraag, zeker als je beseft dat er een sterke samenhang is tussen de vroege wiskundige vaardigheden en het latere schoolsucces. De Education …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Doelgericht rekenen in anders georganiseerd onderwijs
Er zijn scholen die hun onderwijs anders organiseren om het (nog) beter af te stemmen op de leerbehoeften van kinderen. Vaak wordt ook het leerstofjaarklassensysteem doorbroken. In deze vorm van onderwijs krijgen kinderen meer ruimte om zich in …
ArtikelLeerkracht -
Rekenen-wiskunde is en blijft een uitdagend gesprek
Met wiskundig denken en redeneren kun je niet vroeg genoeg beginnen. In dit artikel van Volgens Bartjens laten de auteurs zien dat kinderen al op jonge leeftijd uitgedaagd kunnen worden om na te denken over wiskundige concepten. Door samen te zoeken …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Fitte kids in de klas: Acht praktische tips voor meer beweging
Ook wanneer het weer buiten niet meezit blijft voldoende bewegen erg belangrijk. De blog Onderwijs voor morgen verzamelde acht praktische tips voor meer beweging, met o.a. ideeën voor bewegend leren, bewegingstussendoortjes, ieder zijn eigen …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Richtlijnen om rekenblaadjes autivriendelijk te maken
In dit onderzoek van Celine Van Laecke werd nagegaan welke problemen kinderen met ASS ondervinden bij het rekenen en meer specifiek bij het werken met de klassieke rekenblaadjes.
En hoe kunnen we rekenblaadjes autivriendelijk maken?
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner