-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Zelfregulatie: Over metacognitie, sturen en loslaten
Een artikel van Vernieuwenderwijs over wat zelfregulatie wel en niet is.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een kijk op ADHD via de executieve functies en motivatie
Een artikel van Onderwijscommunity over de interactie tussen executief functioneren en motivatie. Na het lezen van het artikel begrijp je beter waar het gedrag van een leerling met ADHD vandaan komt en hoe je daarmee om kunt gaan.
Daarnaast krijg je …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kinderboeken over de werking van de hersenen
Een lijstje met boeken over de werking van de hersenen.
De werking van het brein is ontzettend ingewikkeld. Toch kan het heel nuttig zijn om met kinderen in gesprek te gaan rond de werking van het brein. Als je mindset methodes gaat gebruiken of …
ArtikelAnder -
Tim Surma met een stoomcursus cognitieve psychologie
Tim Surma is research manager van het Expertisecentrum ExCEL en kan putten uit twintig jaar ervaring in het lesgeven in het secundair onderwijs. Ook schreef hij mee aan het boek Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.
In 2018 …
ArtikelLeerkracht -
Omgaan met zwakke executieve functies
Bij mensen met ADD zijn de executieve functies minder ontwikkeld. Er wordt dan gesproken van ‘zwakke’ executieve functies.
In het artikel lees je meer info over executieve functies, het omgaan met zwakke EF en het trainen van EF.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leren met de Leitnerbox: Uitleg
Op welke manier kun je nu handig begrippen, sommen of andere reproductiekennis goed leren? Actief en gespreid herhalen, ook wel retrieval en spacing genoemd, is daarvoor cruciaal. Hoe kun je dit als leerling of student aanpakken? Een goede manier …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een veilige omgeving om fouten te maken is essentieel
Je krijgt in het artikel handige tips om een veilige omgeving te creëren waarin fouten maken toegelaten is en aanvaard wordt.
Op de bijhorende poster staan mogelijke oplossingen op de stelling: 'Als ik iets fout heb gedaan dan …
Artikel (13)Ander -
Leer kinderen bewust kiezen
Bewust kiezen is een belangrijke vaardigheid om te leren.
In het artikel lees je zeven tips hoe je kinderen hierbij kan helpen.ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Stapsgewijs naar zelfstandigheid
Een visueel schema dat in vier stappen laat zien hoe je als leerkracht de leerlingen begeleidt naar zelfstandigheid.
Het schema is gebaseerd op het model van Fisher en Frey. Het toont hoe je vaardigheden geleidelijk kan aanleren en inoefenen.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Faalangst!? Wat kun je doen in de klas?
In elke klas zitten wel kinderen met faalangst. Wat kun je voor hen betekenen als leerkracht?
Lees er alles over in het artikel, met aandacht voor helpende gedachten, oplossingsgericht werken en zelfbeeld.
Je vindt er ook posters en handige kaartjes.
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner