-
Awel: Waarover praten jongeren met een anonieme luisterlijn?
Persbericht over het jaarlijkse onderzoek van Awel waarbij op basis van geanonimiseerde gespreksverslagen wordt gesignaleerd wat leeft bij kinderen en jongeren.
ArtikelNieuw -
Vrije tijd invullen voor kinderen met autisme
Vrijetijdsbesteding is niet altijd evident voor kinderen en jongeren met autisme.
Op de site van autisme.nl vind je een aantal tips bij het invullen van de vrije tijd.Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme en vrije tijd
Kinderen met autisme vinden het vaak erg lastig om hun vrije tijd in te vullen. Dit heeft alles te maken met de manier waarop ze informatie verwerken en situaties in hun geheugen opslaan.
In dit artikel van KOEKIE vind je meer …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat is DCD?
Een artikel van Balans met o.a.:
- definitie van DCD,
- kenmerken,
- een poster met signalen,
- oorzaak en gevolgen.
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme ... een ontdekkingstocht: Mijn kind met ASS helpen
In deze brochure, gerealiseerd door het team van de v.z.w. Participate !, vind je informatie over strategieën en hulpmiddelen die de communicatie met kinderen met ASS positief kunnen beïnvloeden.
Daarnaast worden methodes beschreven hoe je …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme ... een ontdekkingstocht: Autisme begrijpen
Deze brochure, gerealiseerd door het team van de v.z.w. Participate !, biedt je informatie om ASS beter te begrijpen.
Verschillende thema’s komen aan bod :
- oorzaken van autisme,
- kenmerken van autisme,
- zintuiglijke gevoeligheid,
- ...
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Omgaan met zwakke executieve functies
Bij mensen met ADD zijn de executieve functies minder ontwikkeld. Er wordt dan gesproken van ‘zwakke’ executieve functies.
In het artikel lees je meer info over executieve functies, het omgaan met zwakke EF en het trainen van EF.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sterke schOUDERS: Brochure
In deze brochure bundelt VCOV methodieken die ouderwerkingen kunnen gebruiken om ideeën te verzamelen, tot adviezen te komen, een probleem aan te pakken en een draagvlak te creëren onder de leden.
De methodieken zijn bedoeld om tijdens een …
Artikel -
Mondmasker bewaren
Artikel van Radio 2 waarin tips gegeven worden hoe een mondmasker bewaard kan worden wanneer je het niet draagt (vb. tijdens de speeltijd).
Artikel (6)Leerkracht -
Hoe overleeft je kind de quarantaine? En hoe overleef je als ouder deze periode?
Hoe zorg je als ouder voor je eigen mentale gezondheid tijdens deze coronacrisis?
Hoe organiseer je je? Hoe combineer je telewerken en thuisonderwijs?
Hoe ga je om met conflicten in je gezin? En met verveling?
Hoe zorg je voor routine?In deze …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lesgeven aan leerlingen en je eigen kinderen
In dit Nederlandse artikel geven verschillende docenten tips over hoe je als leerkracht het afstandsonderwijs voor eigen studenten met het thuisonderwijs voor de eigen kroost combineert.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
8 tips om te starten met thuisonderwijs.
In dit artikel geven de auteurs 8 tips om het thuisonderwijs op te starten.
De combinatie met het eigen telewerken, het huishouden, het gezinsleven en het schoolwerk op elkaar kunnen afstemmen.
Dit artikel is een onderdeel van de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator