-
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
FilmscriptsNL: Online bibliotheek met Nederlandstalige scenario's
In deze online bibliotheek in opbouw vind je scenario's van Nederlandstalige films en series.
FilmscriptsNL is een initiatief van het Netwerk Scenarioschrijvers en de Scenariovakschool. Het is de plek waar de grootste verzameling …
WebsiteLeerkracht -
eTwinning: Handleiding
Handleiding voor leerkrachten, directeurs en pedagogische ondersteuners die met eTwinning aan de slag willen gaan. In de handleiding leer je hoe je een EU-account kan aanmaken, hoe je een eTwinning-account kan aanmaken, waar je inspiratie vindt …
Downloadbaar lesmateriaal -
Appelonia: Taalmuzische tekst
Deze taalmuzische tekst over diversiteit kan gedeeltelijk of geheel als musical of toneel gebruikt worden, ondersteund door een verteller. Ook beeldend-plastisch zijn hier mogelijkheden: personages, decor. Het is een appellation …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Andere functie -
Herleefde sculpturen: Poseren met beelden
Dit artikel biedt jou inspiratie als je aan de slag wil rond poseren en verbeelding of wil werken rond standbeelden, bv. binnen een les drama of binnen woordkunst-drama. Ook kan je binnen beeld aan de slag rond fotografie door samenstellingen te …
Artikel (4)Leerkracht -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
Performer/tonen: Tonen met kwaliteit (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: tonen met kwaliteit (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Performer/tonen: Publiek willen raken (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: publiek willen raken (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Eigen oeuvre opbouwen (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: eigen oeuvre opbouwen (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal