-
'k Blijf staan: Bordspel rond nieuwe autoriteit
Het bordspel 'k Blijf staan is een educatief hulpmiddel dat is gemaakt met als doel jongeren, ouders, leraren en hulpverleners vertrouwd te maken met de principes van nieuwe autoriteit. Deze benadering legt de nadruk op een vernieuwende houding ten …
Fysiek materiaalNieuwAndere functie -
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
Toonladderchallenge: Handleiding
In dit artikel legt Joris uit hoe hij tot de toonladderchallenge is gekomen en hoe je ermee aan de slag kan gaan. Hij belicht welke stappen hij zelf genomen heeft en welke tools hij handig vindt.
De filmpjes die bij deze toonladderchallenge …
ArtikelLeerkracht -
Open Scores: Partituren die uitnodigen tot creatie
Bert Appermont schreef aansluitend bij het boek Tijd voor maken 2, creëren met groepen een bundel Open Scores. Dit pakket van vijf open partituren nodigt uit tot creatie. Elke score krijgt een eigen opdracht. Je studeert het werk met de groep in …
Fysiek materiaalLeerkracht, Directie, … -
Tijd voor maken: Creëren met groepen
Dit boek is gemaakt voor muzikanten en muziekgroepen die zelf dingen willen maken én voor muziekleraren die hun leerlingen hierbij willen begeleiden.
Dit boek is ook een must voor leerlingen die op de muziekacademies in Vlaanderen de opleiding …
Fysiek materiaalLeerkracht, Directie, … -
Tijd voor maken: 50 maakopdrachten muziek
Dit boek is gemaakt voor muzikanten die zelf dingen willen maken én voor muziekleraren die hun leerlingen hierbij willen begeleiden.
Dit boek is ook een must voor leerlingen die op de muziekacademies in Vlaanderen de opleiding creërend …
Fysiek materiaalLeerkracht, Directie, … -
Leren. Hoe? Zo!: Een goede studiemethode vinden
De toolbox Leren.Hoe? Zo! bevat 55 kaarten boordevol tips en inzichten om een gepaste studiemethode te vinden en het leren in eigen handen te nemen.
Fysiek materiaal (3)Leerkracht -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Zo reageer je op extreme uitspraken in de klas
In elke klas komt wel eens een provocerende uitspraak naar boven. Het recht op vrije meningsuiting staat niet boven het gelijkheidsprincipe en het non-discriminatieprincipe. In dit artikel lees je hoe je hierop gepast kan reageren.
Artikel