-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Coderen met ZIMjs: Voorbeelden van code en toepassingen
In deze bijdrage vind je enkele voorbeelden van toepassingen die je in ZIMjs kan gebruiken om aan de hand van code jouw creatieve ideeën uit te werken.
ZIM is een algemeen Canvas Framework met JavaScript waarmee iedereen, van beginners tot …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Fluo boven: Ideeën, spelletjes en lestips rond fluo en zichtbaarheid
Laat je inspireren door dit overzicht van fluo-ideeën, spelletjes en lestips om zelf een thema ineen te steken rond zichtbaarheid in het verkeer.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Van je activiteit Praatplaten een MEER-talig moment maken: Kleutergewijs
In het project Taalrijk Kansrijk ontwikkelden enkele lerarenopleiders van PXL-education samen met kleuterleerkrachten en ouders narratieve praatplaten over brede onderwerpen die bij uiteenlopende klasthema’s kunnen aansluiten. Mik en …
Artikel (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tandenpoetsen: Audiowoordenboek
Je oefent met dit audiowoordenboek de woordenschat in van het tandenpoetsen.
Beluister het woord en herhaal het een paar keer.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Fruit: Audiowoordenboek
Je oefent met dit audiowoordenboek de woordenschat in van de boomgaard, de appel en de peer.
Beluister het woord en herhaal het een paar keer.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De huishoek: De kwaliteit van het spel vergroten
Bij de start van een nieuw schooljaar is het belangrijk om je huishoek eens even opnieuw kritisch te bekijken en eventueel enkele aanpassingen door te voeren. Ook tijdens het jaar kan je je huishoek aanpassen om extra spelimpulsen te bieden, …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De huishoek: Taal en rekenen
Bij de start van een nieuw schooljaar is het belangrijk om je huishoek eens even opnieuw kritisch te bekijken en eventueel enkele aanpassingen door te voeren. Ook tijdens het jaar kan je je huishoek aanpassen om extra spelimpulsen te bieden, …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De huishoek aanpassen aan het thema
Bij de start van een nieuw schooljaar is het belangrijk om je huishoek eens even opnieuw kritisch te bekijken en eventueel enkele aanpassingen door te voeren. Ook tijdens het jaar kan je je huishoek aanpassen om extra spelimpulsen te bieden, …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De huishoek: Basisuitrusting
Bij de start van een nieuw schooljaar is het belangrijk om je huishoek eens even opnieuw kritisch te bekijken en eventueel enkele aanpassingen door te voeren. Ook tijdens het jaar kan je je huishoek aanpassen om extra spelimpulsen te bieden, …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner