-
MOOC: Digitaal onderwijs met cultureel erfgoed
De MOOC Digitaal onderwijs met cultureel erfgoed maakt gebruik van de gedigitaliseerde collectie cultureel erfgoed van Europeana en inhoud van de blog Teaching with Europeana. Daarmee worden deelnemers bekend gemaakt met leermiddelen in meerdere …
tot
Nascholing of activiteit -
Diversiteit en inclusie: Woordeloos theater
In Horizon worden vijf totaal verschillende personages met elkaar geconfronteerd: een blinde jongen, een zwarte vrouw, een witte man, een muzikante uit het Midden-Oosten en … een clown. Ze praten, maar zeggen niets. Ze kijken, maar zien …
tot
Nascholing of activiteit -
Duik in de artistieke binnenwereld met De Canvascollectie en De Canvasconnectie op Het Archief voor Onderwijs
Geef je les aan aspirerende of beginnende kunstenaars, bijvoorbeeld in het deeltijds kunstonderwijs? Dan vind je in de online beeldbank Het Archief voor Onderwijs heel wat geschikt lesmateriaal. Ontdek de innerlijke werking van de beeldende …
Artikel -
Rietveldstoel: Lesidee
In deze lesbrief wordt uitgelegd hoe je met je leerlingen een Rietveldstoel kan maken, oftewel een stoel zoals de Rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld.
De volgende zaken komen aan bod:- een lijst van benodigdheden;
- een stappenplan met …
Artikel (3)Leerkracht -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Moeder Aarde en de Kokakolakid
Educatief vertel- en muziektheater over de aarde en de mensen van de aarde. Over waar we vandaan komen, over wie we zijn en waar we naar toe zouden kunnen gaan. Over duurzame ontwikkeling en onderlinge afhankelijkheid
Nascholing of activiteit -
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid: Veranderingstips
Verandering roept bijna altijd weerstand op, zo ook binnen de academie van Dendermonde. 'Maar liever dat dan onverschilligheid', zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met …
Artikel (3) -
Met elkaar, door elkaar en van elkaar leren
Ook leerkrachten moeten levenslang leren. De beste aanpak is samenwerking onder collega's, zegt de Gentse onderwijsspecialiste Bénédicte Vanblaere. Directeur Niko Van Stichel, van d'Academie Beeld in Sint-Niklaas, beaamt, en legt uit …
Artikel -
Evalueren zonder cijfers
De Kunstacademie Noord-Limburg werkt al lang niet meer met cijfers op hun evaluaties. In 2012 begon de school te experimenteren met een nieuw evaluatiesysteem. Kon dat zonder punten en met meer nadruk op het proces? Na 5 jaar experimenteren en …
Artikel